Hvilken pasta er sunnest?

Denne hvite pastaen inneholder mer fiber enn vanlig pasta

Er du glad i pasta, men samtidig opptatt av å ha et sunt kosthold? Da kan pasta med ekstra fiber være et godt valg.

Nyheten Sopps Gemelli er vanlig hvit pasta som er tilsatt ekstra fiber. Fiberinnholdet ligger på seks prosent, hvilket er mellom fullkornspasta og vanlig pasta. 

– Vanlig pasta og fullkornspasta inneholder henholdsvis tre og sju prosent fiber. Den nye pastaen inneholder altså dobbelt så mye fiber som annen hvit pasta og nesten like mye som fullkornspastaen vår, forteller Vibeke Hetle i Lantmännen Cerealia. 

Smaker som hvit pasta

Nyheten Sopps Gemelli er en hvit pasta med ekstra fiber. Foretrekker du fullkornsvarianten, finner du også Sopps Fusilli fullkorn i alle KIWI-butikker.

Den mest iøynefallende forskjellen på fullkornspasta og nye Sopps Gemelli er fargen.  

– Noen forbrukere liker ikke smaken eller fargen på fullkornspasta, og dette er noe av bakgrunnen for at vi har utviklet en sunnere, hvit pasta som inneholder ekstra fiber, sier hun. 

Takket være de ekstra fibrene, inneholder Gemelli litt færre kalorier per porsjon. Og fordi den metter bedre, trenger du heller ikke å spise like mye.

– Dette er et godt valg for alle som liker pasta og vil spise litt sunnere uten å gi avkall på smaken.  

Tre enkle og billige middager med fullkornspasta

Bruker hele hvetekjernen

Det er råvarene som gjør at fargen er forskjellig på vanlig pasta og fullkornspasta. 

– I fullkornspasta har vi minst 55 prosent mel fra fullkornshvete der hele hvetekjernen er tilstede. På kjernen finner du skallet, som først og fremst består av fiber, og inni kjernen er det fullt av vitaminer, mineraler, antioksidanter og biologisk aktive stoffer, forklarer Hetle. 

Det er alt dette som gjør at fullkornspastaen blir litt mørkere i fargen enn den vanlige pastaen. 

Fire gode grunner til at fullkornspasta er bra for deg

Bra for kroppen

Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør er fullkornspasta det beste valget i hverdagen. 

– Men dersom du, barna eller andre i familien absolutt ikke vil ha fullkornspasta, er pasta med ekstra fiber et bedre alternativ enn vanlig pasta. Da får du i deg noe mer fiber, som blant annet er bra for fordøyelsen, tarmfloraen og for å holde blodsukkeret stabilt, sier Sundfør. 

Et kosthold med mye fiber kan være med på å redusere risikoen for overvekt, diabetes type-2, hjerte- og karsykdom samt kreft i tykk- og endetarm. 

Velger du fullkornspasta vil den i tillegg bidra med mer B-vitaminer, jern og magnesium enn fin pasta.