Det lille ekstra som gjør maten sunnere og bedre

Nøtter, kjerner, frø og tørket frukt gjør både frokost, lunsj, middag og mellommåltid enda sunnere og friskere. Her er Tine Sundførs fire favoritter!

– Mange tenker fortsatt på nøtter som kaloririk snack man helst bør unngå, men dette er rett og slett feil, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

– Det stemmer at nøtter er kalori- og fettrike, men nøtter inneholder nesten utelukkende sunne fettsyrer i form av enumettet fett og flerumettet fett. Det eneste unntaket er kokosnøtt som er rik på mettede fettsyrer.

Her er alle Dryss på-produktene fra BAMA. Supert til havregrøt, baking og som topping til de fleste matretter.

Nøtter kan hjelpe med å regulere matinntaket

Klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør, bruker ofte å tilføre nøtter til maten for å få den enda litt sunnere.

Sundfør forteller videre at det er forsket aller mest på helsegevinstene til valnøtter, mandler, hasselnøtter og peanøtter. Og forskning viser at disse nøttene kan senke kolesterolet og minske risikoen for hjerte- og karsykdom.

– De kan også bidra til et stabilt blodsukker og en god metthetsfølelse som gjør det lettere å regulere matinntaket, fortsetter hun.


– Faktisk er det studier som har vist at de som spiser nøtter lever lengre. I tillegg til sunne fettsyrer er nøtter rike på fettløselige vitaminer, fiber og protein.

Drysser på aprikoser til havregrøten

Sundfør spiser ofte havregrøt, og liker å piffe den opp med tørket frukt og nøtter.

– Jeg er fan av tørkede aprikoser som har masse søtsmak, men er helt uten tilsatt sukker. Dessuten er de rike på både fiber og mineraler. Finhakkede aprikoser og hakkede valnøtter pluss et dryss kanel er utrolig godt som topping på havregrøten.

Nyhet: «Dryss på» fra BAMA

BAMA kommer nå med en rekke nye produkter som gjør middagen eller lunsjen litt sunnere. Dette er nøtter, kjerner, frø og tørket frukt til matlaging og sunn snacking, som alle går under navnet «Dryss på», og er en del av BAMAs «Grønn & frisk»-sortiment.

Les mer om dryss på-produktene her

«Dryss på»-serien består av 20 produkter som er kilder til gode næringsstoffer, vitaminer og mineraler.

Både nøtter og frø passer perfekt til å drysse på salater, wok, fruktsalater, smoothie, kornblanding og havregrøt. Eller hva med å bake dem i rundstykker, scones eller brød? Nøtter gir dessuten retten en ekstra «crunch»!

– Jeg spiser valnøtter på nesten alt

Tine Sundfør tar imot produktene med stor begeistring – spesielt har hun falt for nøtteproduktene. Hennes favoritt i «Dryss på»-serien er valnøttene.

– Valnøtter er kanskje den aller sunneste nøtten hvis jeg måtte velge en type nøtter. Valnøtter er rike på kortkjedede omega-3-fettsyrer som man for øvrig finner i få andre matvarer og disse er viktige både for hjertet og hjernen. Jeg spiser valnøtter på nesten alt. Til lunsj spiser jeg som oftest en deilig salat, og da pleier jeg å drysse litt hakkede valnøtter på toppen, sier hun.

Tine Sundførs favoritter i BAMA-serien «Dryss på» er tørket aprikos, valnøttkjerner, usaltede peanøtter og pekannøtter.

Finhakkede aprikoser er en av Tine Sundførs favoritter som topping på havregrøten.

– Akkurat nå for tiden har jeg helt dilla på appelsin skåret i biter, toppet med cottage cheese og hakkede valnøtter. Siden «appelsin-sesongen» startet har dette vært min faste frokost. Jeg har nesten blitt avhengig. Det smaker for øvrig like godt hvis du er sugen på noe digg om kvelden. Cottage cheese kan eventuelt blandes med en spiseskje mager vaniljekesam hvis du vil ha litt ekstra søtsmak, tipser hun.