Sunnere matpakke-tips:

Dette bør du se etter når du kjøper kjøttpålegg

Med flere magre varianter på markedet, er det enklere å gjøre sunnere valg i hverdagen. Ta derfor en kikk på fett- og saltinnholdet før du kjøper kjøttpålegg.

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør syns det er positivt at det dukker opp stadig flere kjøttpålegg med lavere fettinnhold, slik at det blir lettere for oss å gjøre sunnere valg.

– Fett i kjøtt er rikt på det vi kaller mettet fett, som kan bidra til økt kolesterol. Over tid øker dette risikoen for hjerte- og karsykdom, forteller hun.

Se etter nøkkelhullmerket 

Når du velger kjøttpålegg er det imidlertid mer enn bare fettinnholdet du bør være obs på:

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

– Vær bevisst på at mye av smaken sitter i fettet, og at noen av de magrere variantene kompenserer med å tilsette mer salt, sier Sundfør. 

Vi nordmenn får allerede i oss nesten dobbelt så mye salt som helsemyndighetene anbefaler i sine kostholdsråd. Høyt saltinntak er knyttet til blant annet høyt blodtrykk, som igjen øker risikoen for hjerte- og karsykdom.

– Det kan være vanskelig å vite hva som er mye og lite salt, men det enkleste er å sammenligne innholdet per 100 gram i ulike typer kjøttpålegg, sier hun. 

Nøkkelhullmerket er en også en god veiledning.

Uten melk og gluten 

Med høyt kjøttinnhold og lavt fettinnhold er produktene i Gilde Go’ & mager-serien smarte valg når du har lyst på et par salamiskiver eller leverpostei på brødskiven. 

– Ved å velge disse produktene får du et litt sunnere kosthold. De gjør det lett å spise enkelt og sunnere i hverdagen, sier konsept- og sesongsjef i Nortura, Kirsti Wiker Rönnmark.

Alt kjøttpålegget fra Gilde Go’ & mager er nøkkelhullmerket og inneholder maks ni prosent fett.

Hovedårsaken til at pålegget i denne serien er sunnere, er at de inneholder mindre mettet fett. 

– Produktene i serien inneholder maks ni prosent fett, og de lages uten melk og gluten. Alle produktene er nøkkelhullmerket og produseres av 100 prosent norsk kjøtt fra den norske bonden, forteller hun. 

Samme gode smaken

Både servelat, leverpostei og salami er i utgangspunktet ganske fete produkter, men det er altså mulig å gjøre noe med dette.

– Hemmeligheten er at vi bruker en magrere kjøttsortering enn i andre sammenlignbare produkter. Samtidig er oppskriften optimalisert for å bevare mest mulig saftighet og smak, sier Rönnmark. 

På den måten unngår man at den gode smaken i pølser og annen kjøttmat blir borte på bekostning av det at produktene er sunnere.

– Gilde Go’ & mager-produktene er et sunnere valg med den samme gode smaken, forteller Nortura-sjefen. 

Variert kosthold

Selv om du velger magert, er det imidlertid lurt å variere pålegget gjennom dagen og uken. Helsedirektoratet anbefaler å begrense mengden rødt og bearbeidet kjøtt til under 500 gram per uke, da det er vist sammenheng mellom inntak av bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt og økt risiko for tykk- og endetarmskreft. 

– I denne mengden regnes både middager og pålegg med, så hvis du er veldig glad i skinke, servelat og salami, bør du spise mindre kjøtt til middag, påpeker klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Husk likevel at det finnes positive sider ved det røde kjøttet også. Det er blant annet rikt på jern, som mange kvinner og barn har lavt inntak av i forhold til behovet, samt protein og B-vitaminer. Disse næringsstoffene finner du for øvrig også i fisk og fiskepålegg.