Sunn og aktiv livsstil

Dette er forskjellen på Skyr® og yoghurt

De står side om side i kjøleskapet i butikken, og ved første øyekast ser innholdet i pakkene ganske likt ut. Det er likevel noen forskjeller på Skyr® og yoghurt.

I utgangspunktet kan Skyr® og yoghurt virke som to nesten like matvarer, og de har ganske riktig en del til felles. Begge de to meieriproduktene er sunne matvarer du kan spise hver eneste dag med god samvittighet, og de inneholder også en del av de samme næringsstoffene. Likevel er det noen ernæringsmessige forskjeller på Skyr® og yoghurt. 

­– Ernæringsmessig likner Skyr® mer på cottage cheese enn yoghurt, og den inneholder to til tre ganger så mye protein som yoghurt, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Hun mener det er en god idé å variere litt og spise både yoghurt og Skyr®. Da får du i deg det beste fra begge produktene. 

Hva er forskjellen? Mens yoghurt er et melkeprodukt syrnet med melkesyrebakterier, er Skyr® egentlig et osteprodukt.

Supert mellommåltid

– Skyr® er laget av skummet melk. Den er fremstilt ved hjelp av filtrering, noe som gjør at man trenger over tre liter melk for å lage én liter Skyr®, sier produktsjef Michelle Bruåsdal Larsen.

Dette gjør at produktet har et naturlig høyere innhold av de kvalitetsrike melkeproteinene enn mange andre meieriprodukter.

– På grunn av melken er Skyr® også en god kilde til kalsium, og i tillegg er produktet fettfritt. Disse egenskapene gjør det til et supert mellommåltid, forteller Larsen.

Proteinene i Skyr® er viktige næringsstoffer som bidrar til å opprettholde og styrke muskelmassen. Kalsium bidrar blant annet til å opprettholde normal beinbygning og bra tenner.

Bra etter trening

Skyr® kan gjerne kombineres med frukt, nøtter og müsli, akkurat som yoghurt.Det høye proteininnholdet gjør at Skyr® er særlig godt egnet som restitusjonsmåltid etter trening, gjerne kombinert med karbohydrater.

– Siden Skyr® er tykkere enn yoghurt, opplever nok en del at den metter bedre. I og med at den er fri for fett og inneholder lite kalorier, er det også et godt valg for dem som vil ned i vekt eller er bevisst på holde vekten, sier Sundfør. 

Hun legger til at Skyr® gjerne kan kombineres med frukt, nøtter og müsli, akkurat som yoghurt.

– Hvis du syns Skyr® blir litt tykt og tørt, kan du eventuelt blande den med yoghurt. Da får du fortsatt ekstra proteiner fra Skyr®, men samtidig et produkt med en litt mykere konsistens enn Skyr® alene, sier hun.

Samarbeider med Rosa sløyfe-løpet

Et sunt kosthold er viktig for å få en sunn kropp. Det er derfor naturlig for Skyr® å samarbeide med Rosa sløyfe-løpet, som arrangeres flere steder i Norge i oktober. Følg med på KIWIs Instagram-konto fredag 6. september hvis du ønsker muligheten til å vinne startnummer til Rosa sløyfe-løpet for deg og én venninne/venn!

For Team Skyr® og andre som vil løpe for en god sak, er trening og næringsrik mat i forkant viktig. Stikkordet her er planlegging. Kickstart dagen med godt drivstoff til kroppen og husk at litt frokost er bedre enn ingen, dersom du sliter med appetitten om morgenen. En Skyr® er et godt utgangspunkt, enten alene eller sammen med bær og müsli. Fyll så på med sunn og næringsrik mat utover dagen og start treningen i så god tid som mulig.