Omega-3 er viktig for hjernen

Visste du at du tenker 70 000 tanker hver eneste dag? Ikke rart hjernen trenger påfyll av riktig næring.

Hanne S. Finstad i ForskerfabrikkenHjernen står for en femtedel av kroppens totale energiforbruk. Og når vi skal lære noe nytt, for eksempel på skolen, øker aktiviteten. Biokjemiker og grunnlegger av Forskerfabrikken, Hanne S. Finstad, forklarer:

– Hjernen er som resten av kroppen, den trenger både trening og næring. Vi trener den ved å lære den nye ting. Ved å se, smake, lukte og høre, men også ved å diskutere, tenke høyt og løse problemer sammen med andre. Og når vi trener hjernen, trenger den ekstra næring, sier Finstad.

– Den elektriske aktiviteten som oppstår når hjernecellene sender signaler til hverandre er like stor som i en 20 watts lyspære.

Fet fisk eller tilskudd

Forskerfabrikken jobber for at flere barn og unge skal bli mer interessert i realfag. Ifølge dem er det tre faktorer som er ekstra viktige når man skal lære noe nytt: øving, søvn og næring. Og når det gjelder næring, er omega-3 helt sentralt.

Omega 3-fettsyrer inneholder nemlig fettsyren DHA, som hjelper hjernecellene med å sende disse signalene til hverandre, og bidrar slik til å opprettholde normal hjernefunksjon.

Problemet? Kroppen produserer ikke omega-3 selv.

Derfor må vi få i oss omega-3 gjennom maten. Fet fisk som laks, ørret, sild og makrell, samt kosttilskudd som tran, inneholder mye omega-3. 

Hjernen trenger omtrent 250mg av omega 3-fettsyren DHA hver dag. Det tilsvarer omtrent to-tre middagsporsjoner med fisk i uka, der minst halvparten er fet fisk.

Nye former og smaker

Sliter du med å få barna til å spise fisk tre ganger i uka, eller med å ta tran? Tran er ikke lenger bare skjeen med den litt utfordrende smaken om morgenen. 

­

– Tran kommer i en rekke ulike smaker. Man kan også få omega-3 i kapselform eller som geléfisk. Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for folk å få i seg nok omega-3, forteller produktsjef i Møllers , Hilde Bolsø.