Slik får du i deg nok fiber

Disse knekkebrødene er supre alternativer for magen

Mange får i seg mindre fiber enn det som er anbefalt. Her er tipsene til hvordan du enkelt får i deg nok.

Bedre fordøyelse, bedre metthetsfølelse og jevnere blodsukker. Det er bare tre av mange grunner til å få i seg anbefalt mengde fiber hver dag.

– Fiber, eller kostfiber som vi også kaller det, har mange viktige oppgaver i kroppen vår. Det er et av de stoffene vi finner i maten som kan være med på å beskytte oss mot alle de vanligste livsstilssykdommene, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør anbefaler alle å få i seg nok fiber - blant annet for bedre fordøyelse, bedre metthetsfølelse og jevnere blodsukker.Mange nordmenn spiser imidlertid mindre fiber enn anbefalt. Det gjennomsnittlige fiberinntaket i Norge har økt noe de siste 20 årene, men gjennomsnittsinntaket er fortsatt lavt sammenlignet med anbefalingen på 25–35 gram fiber per dag. Heldigvis er det enkelt tilgjengelig:

– Fiber finnes i matvarer fra planteriket. Fullkorn og fullkornsprodukter er særlig rike på kostfiber. For å få nok fiber i løpet av en dag bør du spise minimum fem porsjoner grønnsaker og frukt, velge fullkornsvariantene av ris, pasta, couscous, og spise grovt brød og knekkebrød, sier Sundfør.

Metthet som varer

Sætre er en av produsentene som vil fiberutfordringen til livs. Knekkebrødet Fiberrik med solsikkefrø, som topper knekkebrødtesten til bramat.no, inneholder 47 prosent hvetekli, 26 prosent rugmel og 27 prosent solsikkekjerner. Det gir et innhold på hele 28 prosent kostfiber i produktet.

Ett knekkebrød dekker ti prosent av det daglige behovet for kostfiber.

Knekkebrødet Fiberrik med solsikkefrø topper knekkebrødtesten til bramat.no.

– Vi er opptatt av at produktene både skal smake godt og være sunne. Vi har jobbet mye med å forbedre næringsinnholdet til mange av produktene våre de siste årene. Blant annet har vi redusert mengden mettet fett og salt og brukt mer fullkorn, sier produktutvikler i Orkla, Erling Landgraff Nilsen.

Et alternativ kan være Kornmo-knekkebrødene, som også er rike på både solsikke- og linfrø. Dette gir et solid tilskudd av både enumettede og flerumettede fettsyrer, som er viktig for kroppen.

– De har i tillegg en høy andel av havre, og er dermed også rikt på betaglukaner, som virker regulerende på både blodsukker og kolesterol. Samtidig gir havre en god metthet som varer, sier Landgraff Nilsen. 

Fiberrikt mellommåltid

Sætre har også nylig lansert den nye havrekjeksen Kornmo 7, også den testvinner. Den er ikke tilsatt sukker, men er rik på fiber og protein og inneholder høy andel av umettet fett. Oppskriften ligner på Kornmo-knekkebrødene, men inneholder ikke linfrø.

– Det går an å lage gode sunne produkter uten masse tilsetningsstoffer. Kornmo 7 er veldig godt til frokost og kvelds, og kan bidra til fiberinntaket. Eller som mellommåltid, én kjeks med litt ost gir akkurat den lille gode metthetsfølelsen. Selv elsker jeg kombinasjonen med brie og en liten dert hjemmelaget solbærsyltetøy. De er også supergode med litt spekeskinke, sier Erling Landgraff Nilsen i Orkla.