Sunnhet til folket

Er det mulig å si hvilken ost som er aller sunnest?

I ostedisken finner du utallige varianter av ost: Både i fast form, skivet og på tube. Er det slik at den letteste osten også er det sunneste alternativet?

Mange velger seg lett-variantene av gulost når de kjøper pålegg, og flere av lettostene du får kjøpt hos KIWI er tidligere kåret til best i test

Også blant tubeostene finnes det tilsvarende alternativer.

– Kavli MagerOst inneholder mindre kalorier og fett sammenlignet med annen tubeost, og er blant annet anbefalt av Grete Roede, forteller ernæringsfysiolog Ane Grønsberg hos Kavli.

Grunnen til at MagerOst inneholder mindre fett og kalorier enn annen smøreost, er at den er laget av lett hvitost. Samtidig er den, i likhet med annen tubeost, rik på proteiner av god kvalitet og har et høyt innhold av kalsium.

Hvilken ost er aller sunnest?

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.– De fleste oster har gode egenskaper, derfor er det også vanskelig å si hvilken ost som er sunnest.  Dersom du har fokus på vekt, kan for eksempel det å bytte til mager smøreost gjøre at du reduserer inntaket av kalorier, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. 

Det betyr likevel ikke at vanlig gulost er mindre sunt. Riktignok inneholder gulosten mer kalorier og fett, men samtidig bidrar den med mer kalsium, D-vitamin og protein. 

Holder seg myk

Kavli MagerOst og annen tubeost er smelteost laget av ekte norsk hvitost. For at den skal passe inn i en tube, må den produseres på en helt spesiell måte. 

– Tubeosten inneholder rundt 50 prosent hvitost og resten av ingrediensene er vann, smaksingredienser og smeltesalt, forteller Grønsberg i Kavli. 

På grunn av smeltesaltet holder osten seg smøremyk selv etter at osten er kjølt ned. Dette gir osten den silkemyke konsistensen som er perfekt for tubeformatet. Aluminiumstuben sørger for at smøreosten har lagt holdbarhet både i og utenfor kjøleskap.

Kavli MagerOst inneholder mindre kalorier og fett sammenlignet med annen tubeost.

Tenk på mengden

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør mener det er smart med litt variasjon i ostevalget.

– Spis magerost når du vil ha godt med pålegg, og litt vanlig gulost når du har lyst på det. Selv om den er mer kaloririk, er det nemlig ingen fare med mindre du putter fire skiver ost i munnen før du legger tre på brødskiven, sier hun.

Det å bytte til en magrere variant av gulosten, kan være en idé hvis du ønsker å redusere kaloriinntaket, eller hvis du har høyt kolesterol.

– Disse ostene inneholder like mye av de gode næringsstoffene som de fete variantene. Det må derfor være opp til hver enkelt om man vil ha en litt mindre porsjon av de fete ostene eller om man velger de magrere, sier Sundfør.

Spis brunost med god samvittighet

Også brunost, som innimellom nærmest har blitt sidestilt med godteri av eksperter, har gode kvaliteter.

– Sannheten er at brunost ikke er tilsatt sukker. Den inneholder bare en del naturlig melkesukker fra mysen. Den er imidlertid rik på jod, som mange – særlig barn og kvinner i fertil alder – får i seg for lite av, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. 

For barn og gravide kvinner er inntak av jod ekstra viktig, da det trengs for at sentralnervesystemet skal kunne utvikle seg som det skal. 

Sunnere enn smør

Sundfør synes det uansett skal være rom for å kose seg med ost i hverdagen – enten du sverger til norsk kosthold eller middelhavskosthold.

– Studier viser at fettet i smør øker LDL-kolesterolet, også omtalt som det dårlige kolesterolet, mer enn fettet i osten, uten at man er helt sikker på hvorfor det er slik. Kanskje er årsaken at ost også inneholder sunne melkesyrebakterier, sier hun.