Pasta er bedre enn sitt rykte!

Fire gode grunner til at fullkornspasta er bra for deg

Både barn og voksne elsker pasta, men mange er av den oppfatning at dette er litt usunn mat. Velger du riktig kan du imidlertid godt spise pasta til hverdags.

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør anbefaler fullkornspastaHelsemyndighetene anbefaler i sine kostholdsråd at vi spiser mer grove kornprodukter på bekostning av kornprodukter med mye siktet hvetemel og lite fiber.

– Det å velge fullkornspasta fremfor vanlig pasta er dermed et godt valg for kroppen, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Her gir hun deg fire gode grunner til å kjøpe fullkornspasta neste gang du skal ha pasta til middag.

1. Grove kornprodukter kan redusere risiko for livsstilssykdommer

Det at fullkornpasta inneholder i gjennomsnitt dobbelt så mye fiber som vanlig pasta, er ifølge Sundfør et godt argument for å velge en litt brunere pasta. Fiber bringer nemlig mye godt med seg for kroppen.

­– Det er vist at et kosthold med mye fiber kan minske risikoen for både overvekt, diabetes type 2, hjerte- og karsykdom og kreft i tykk- og endetarm, sier hun.

Fiber er egentlig karbohydrater som vi mennesker ikke kan bryte ned, og som derfor går ufordøyd ned til tykktarmen. De viktigste kildene til fiber er grove kornprodukter, frukt, grønnsaker, nøtter og frø.

2. Fullkornspasta gir bedre fordøyelse

– Fiber har mange viktige funksjoner i kroppen. Det bidrar til bedre fordøyelse og regelmessig avføring. Siden fiber går ufordøyd gjennom hele tynntarmen og ned i tykktarmen, blir det til mat for de viktige bakteriene, som vi har i tykktarmen. Fiber bidrar på denne måten til en sunn tarmflora, forklarer Sundfør.

Mat som inneholder mye fiber tømmes for øvrig langsommere fra magesekken og over i tynntarmen, og absorberes derfor i et mer moderat tempo.

3. Fullkornspasta gir mer stabilt blodsukker

Det at maten absorberes saktere gjør at pasta med mye fiber, i likhet med andre grove kornprodukter, gir et mer stabilt blodsukker enn produkter med mye siktet hvetemel og lite fiber.

Et stabilt blodsukker er viktig for å holde energinivået oppe, og bidrar til en mer varig metthetsfølelse.

– Siden fullkornspasta inneholder mye karbohydrater av den typen som gir et stabilt blodsukker, er et måltid bestående av grønnsaker, hvitt kjøtt eller fisk og fullkornspasta et bra måltid et par timer før en treningsøkt, forteller Tine Sundfør.

4. Fullkornspasta inneholder mer næringsstoffer

Også innholdet av andre næringsstoffer kroppen trenger, er høyere i fullkornspasta enn annen pasta.

– Den inneholder litt mer B-vitaminer og nesten dobbelt så mye jern og magnesium. Jern er nødvendig for at kroppen skal lage røde blodlegemer, som frakter oksygen rundt i kroppen. Får du i deg for lite jern, kan du merke det ved at du bli slapp, trøtt, lettere andpusten og få dårligere immunforsvar, sier hun. 

Kvinner er mye mer utsatt for å få jernmangel enn menn fordi de har et høyere behov på grunn av jerntap i forbindelse med menstruasjon. Magnesium er også et viktig mineral i kroppen. Tidlige tegn på magnesiummangel er tap av matlyst, kvalme og slapphet, mens andre opplever prikking i armer og ben og muskelkrampe.

Her får du oppskrift på fire sunne pastaretter dere kan kose dere med: