Hvilket fett bør du bruke til matlagingen?

Kroppen trenger fett, men det er ikke ett fett hvilken type du får i deg. Mindre mettet og mer umettet fett er en grei huskeregel.

Det er i år 100 år siden Melange så dagens lys på Grünerløkka i Oslo. Margarinen har gjennom årene blitt en sentral del av nordmenns steke- og bakevaner.

Melange har fortsatt posisjonen som Norges mest kjøpte margarin, og det sies at annenhver husstand i Norge har Melange i kjøleskapet.

Gjør stekingen enklere

Det er ikke uten grunn at margarinen er blitt en favoritt på kjøkkenet. Melange har nemlig særdeles gode steke- og bakeegenskaper.

– Årsaken til at Melange egner seg så godt til steking, er at den gjør det lett å se når det er passe temperatur i pannen. Den blir lys brun når det er passe varmt til å steke fisk og lyst kjøtt, nøttebrunt når det passer for rødt kjøtt og hurtig bruning. Blir margarinen svart og brent i pannen, er temperaturen for høy, sier senior produktsjef for Melange i Mills, Sofia Hasselberg.

Luftig bakverk

Skal du bake småkaker eller pai er også Melange et godt valg. Det faste fettet gjør at deigen ikke blir seig og sluttproduktet ditt blir knasende sprøtt.

– Romtemperert Melange har for øvrig god evne til å piske inn luft når vi pisker margarin og sukker hvitt. Vi får derfor et stort volum på for eksempel formkaker, eplekaker og cupcakes når vi bruker denne fremgangsmåten, tipser Hasselberg om.

Flytende margarin

Flytende Melange er ikke like godt egnet til alle typer baking, men passer perfekt i kaker der margarinen skal smeltes og tilsettes i for eksempel eggedosis, og den er også utmerket til gjærbakst.

I tillegg til å være et godt valg i mye av matlagingen, er det å bruke flytende margarin fremfor smør et bedre valg for helsen. Kroppen trenger nemlig fett, men ikke alt fett er like bra.

 – Fettet i maten tilfører kroppen viktige fettsyrer og er bærer for de fettløselige vitaminene. Et tilstrekkelig fettinntak er nødvendig for å dekke ditt behov for essensielle fettsyrer og fettløselige vitaminer, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Det finnes imidlertid ulike typer fett: Mettet, enumettet og flerumettet fett. Disse fettsyrene har ulik kjemisk oppbygging.

– Noen typer mettet fett kan øke det dårlige kolesterolet, LDL-kolesterol, og over tid kan dette øke risikoen for at kolesterolet samler seg på innsiden av blodårene slik at risikoen for hjerte- og karsykdom øker, sier hun.

Greit med litt

Dette kan det være smart å tenke på når valget står mellom smør, hard eller myk margarin eller flytende margarin.

– Smør er laget av fløte eller rømme, og har et høyt innhold av mettede fettsyrer. Flytende margarin er i hovedsak laget av planteoljer med et høyt innhold av umettede fettsyrer, forklarer Sundfør. 

Å bytte ut mettet fett med umettet fett, sammen med et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil, bidrar til normale kolesterolverdier. Høyt kolesterol er en risikofaktor for hjerte- og karsykdommer. Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør legger imidlertid til at det ikke er nødvendig å unngå alt mettet fett.

– Som alltid er det snakk om mengde. Litt mettet fett er uproblematisk for helsen, sier hun.

Dette gir mer av det umettede fettet

Studier har vist at det er gunstig for helsen å bytte ut noe mettet fett med umettet fett.

– Både planteoljer, plantemargarin, fet fisk, nøtter, frø, avokado og oliven gir oss mer av det umettede fettet, mens helfet rømme, fløte, smør, oppblandede kjøttprodukter, kjøtt med mye fett, palmeolje og kokosolje har høyere innhold av mettet fett, sier Sundfør.