Pass på hjertet ditt

Hvor mange av disse påstandene svarer du «ja» på?

Vet du hva som er et hjertevennlig kosthold? Ta en sjekk her og finn ut om kostholdet ditt forebygger høyt kolesterol og hjertesykdom.

Et sunt og variert kosthold reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom. Hvor mange av kostholdsrådene følger du?

1. Jeg velger oliven- og rapsolje, flytende margarin og myk margarin fremfor hard margarin og smør både i matlaging og på brødet

Bytt ut mettede fettsyrer med mer gunstige umettede fettsyrer. En tommelfingerregel er at jo mykere margarinen og smøret er ved kjøleskaptemperatur, desto mer umettet fett inneholder de. 

2. Jeg spiser minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag

En porsjon regnes som en god håndfull, og halvparten av de fem porsjonene bør være grønnsaker. 

3. Jeg spiser grove kornprodukter fremfor fine 

De grove kornproduktene bør til sammen gi 70-90 gram fullkorn hver dag. 

4. Jeg spiser magre meieriprodukter hver dag

Se etter nøkkelhullmerket når du velger meieriprodukter. 

5. Jeg spiser fisk til middag og som pålegg, tilsvarende minst to middagsporsjoner hver uke

Dette tilsvarer 300-450 gram ren fisk i uken. Minst 200 gram bør være fet fisk. 

Se flere påstander lenger ned i artikkelen. 

Sykdommer som kan unngås

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

– Sammen med kreft og diabetes type 2 er hjerte- og karsykdom de største folkesykdommene i Norge. Dette er vanlige sykdommer som bør unngås dersom vi vil beholde god helse og unngå tidlig død, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør 

Heldigvis vet vi i dag mye om hvordan vi bør spise og leve for å ta best mulig vare på hjertet. Helsedirektoratets kostholdsråd er et godt utgangspunkt.

Dette er sunt fett

Det er ikke all mat som passer like godt inn i et hjertevennlig kosthold, men det finnes i dag gode alternativer for deg som vil være forsiktig.  

– Alle produktene fra Vita hjertego’ er laget med tanke på at de skal gjøre det enkelt for deg å opprettholde et normalt kolesterolnivå, sier merkevaresjef for Vita hjertego’, Cecilie Seim.

Et viktig fellestrekk ved produktene er at de er laget med planteoljer, som raps- og solsikkeolje. Dette er oljer som er rike på det sunne, umettede fettet.  

– Et eksempel er Vita hjertego’ margarin, som inneholder hele 68 gram umettet fett per 100 gram. Dette er tre ganger mer enn meierismør, forklarer hun. 

Lettere påleggssalater

Vita hjertego’ rekesalat og Vita hjertego’ italiensk salat finner du i alle KIWI-butikker.

I det siste har Vita hjertego’ også lansert helt nye påleggsprodukter, blant annet Vita hjertego’ rekesalat og Vita hjertego’ italiensk salat, som du nå finner i alle KIWI-butikker.  

– Vi håper dette er produkter som faller i smak både hos faste og nye Vita-forbrukere, sier hun. 

Rask forbedring 

Vita hjertego’ italiensk salat fås kjøpt i alle KIWI-butikker. Det samme gjør du med rekesalaten. Foto: Vita hjertego’

Mye mettet fett i kostholdet er en av hovedårsakene til at det skadelige LDL-kolesterolet blir for høyt, og dette øker risikoen for hjerte- og karsykdom. Forhøying av kolesterolet kan skje relativt raskt, men det at det er høyt en kort periode er ikke i en risikofaktor.

– Kolesterolet vil for eksempel være høyere for de fleste i januar etter juleferingen med mye mettet fett og lite frukt og grønt. Det positive er at hvis man legger om kostholdet og spiser sunt igjen, vil det regulere seg igjen i løpet av 2-3 uker, beroliger klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. 

Frukt, grønt og belgfrukter bidrar til å senke kolesterolet. Også grovt korn, og særlig havregryn, har god effekt. 

Ta en kolesterol-sjekk

Sundfør anbefaler at alle over 40 år kontrollerer kolesterolnivået jevnlig. Risikoen øker nemlig med alder, og særlig dersom søsken, foreldre eller besteforeldre har eller har hatt høyt kolesterol eller hjertesykdom. 

– Det er mange flere enn de som selv vet det som har høyt kolesterol, og det er ikke nødvendigvis bare de som er overvektige. Også slanke mennesker kan ha et dårlig kosthold og høyt kolesterol. Man regner med at mer enn 50 prosent av den voksne befolkningen i Norge har forhøyet kolesterol, forteller hun. 

Kolesterolet sjekkes enkelt ved hjelp av en blodprøve. Gjerne samtidig som blodtrykket og blodsukkeret måles.

Hvor mange av disse påstandene svarer du «ja» på?

1. Jeg velger magert kjøtt og begrenser inntaket av bearbeidet kjøtt

Mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt bør begrenses til 500 gram per uke. 

2. Jeg spiser en liten håndfull usaltede nøtter hver dag

Nøtter bør inngå i et variert kosthold, men kun en liten neve. 

3. Jeg velger matvarer med lite salt og begrenser bruken av salt i matlaging

Vi spiser ca. 10 gram salt hver dag, og halvparten er nok. Se etter nøkkelhullmerket.

4. Jeg unngår mat og drikke med mye sukker, som godteri, kjeks, saft og brus med sukker til hverdags

Brus, saft og godteri er de største kildene til tilsatt sukker i kosten, men tilfører lite vitaminer og mineraler. 

5. Jeg velger vann som tørstedrikk

Vann dekker væskebehovet uten å bidra med unødvendige kalorier og er derfor det beste valget når du er tørst.