Sunn og billig sommermat hos KIWI

Kan pølse med rekesalat være sunnere enn du tror?

Er du glad i pølse på grillen, og topper du den kanskje også gjerne med rekesalat, løk og andre godsaker? Her er tipsene som gjør pølsen litt sunnere.

Pølse er ikke det sunneste du kan spise, men det er ingen tvil om at det er en storfavoritt når vi nå går inn i grillsesongen. Både barn og voksne er glade i pølser, og pølsemiddagen er faktisk ikke nødvendigvis så usunn som du tror. Selv ikke dersom du har en skje med rekesalat på toppen. 

Mindre fett og kalorier

Rekesalat fra Vita hjertego' er et sunt og godt tilbehør til sommerens grillpølser!

Vil du gjøre grillpølsen litt sunnere, kan du velge rekesalaten fra Vita Hjertego’. Den er laget med deilige reker og sunne planteoljer og inneholder 40 prosent mindre fett enn andre rekesalater.

– Det er helt greit å bruke rekesalat på pølsen, for selv om majonesen i rekesalaten er kaloririk, er den også rik på sunne fettsyrer. 

Hvis du vil spare inn på kaloriene, kan du gjerne velge Vita Hjertego’ sin rekesalat med mindre fett, men det er ikke valg av rekesalat som er mest avgjørende for hvor sunt pølsemåltidet blir, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. 

Hun anbefaler for eksempel å velge en magrere pølse, gjerne laget av kalkun eller kylling. Gå også heller for lompe enn brød, med mindre du liker de grove pølsebrødene. 

– Spiser du fine pølsebrød, blir det egentlig som å spise loff med sukker, sier hun. 

Dropp ventepølsen

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Også mengden du spiser har betydning for hvor sunn middagen din blir. Det er fort gjort å spise litt mer enn man bør når det både serveres en ventepølse og andre godsaker på grillen i tillegg. 

– To til tre pølser er nok for de fleste. På grunn av fettmengden inneholder en pølse like mye kalorier som en kyllingfilet, så det kan hende du føler du får litt lite mat når du spiser pølser til middag, sier Sundfør og legger til at det også er en fordel å gjøre smarte valg når det gjelder tilbehøret. 

– Lag potetsalaten selv og lag også gjerne en god salat du kan servere ved siden av pølsene. Det er lett å glemme grønnsakene til pølsemiddagen, men spiser du salat eller noen cherrytomater og knaskerøtter til, blir det et balansert måltid, sier hun. 

Tips for sunnere pølsemiddag:

- Bytt ut ventepølsen med grønnsaker og dipp

- Velg magrere pølser

- Bytt ut fint pølsebrød med grovt

- Velg lomper hvis du vil spare på kaloriene

- Unngå brus og annen kaloririk drikke

Kilde: Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør