Grønnfargen forplikter

Nå får du rømme på pappbeger - kun hos KIWI

Frem til desember vil TINE teste ut rømme på pappbeger i alle 673 KIWI-butikker over hele landet. Hvis dette tas godt imot, er målet å gå over fra plast til papp på 50 millioner begre!

Hvis pappbeger-testen er vellykket, kan dette redusere TINEs plastforbruk med 500 tonn hvert eneste år.

- Se for deg at vi fjerner nesten 35 millioner plastposer fra jorda årlig, så mye plast tilsvarer dette. Vi er veldig glade for at KIWI sa ja til å bli med oss på laget, sier en spent konsernsjef i TINE, Gunnar Hovland. 

100 % bærekraftig innen 2023

Målet deres er at all emballasje skal være bærekraftig og 100 prosent fornybar innen 2023. KIWI har gjennom lengre tid jobbet målrettet med å blant annet redusere bruk av unødvendig plastemballasje, og stiller seg derfor mer enn gjerne bak TINEs initiativ.

– I KIWI ønsker vi både å hjelpe våre kunder til å ta sunne og miljøvennlige valg, og selv bidra til et bærekraftig samfunn. Vi skal være i front på miljø, slik grønnfargen vår forplikter oss til, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy. 

I 2019 ble KIWI kåret til Norges mest bærekraftige dagligvarekjede for tredje gang. 

Vil få med seg det norske folk 

Ifølge en fersk undersøkelse fra Ipsos er nær 3 av 4 nordmenn bekymret for innvirkningen plast har på miljøet. Både myndighetene og forbrukerne etterspør mer miljøvennlig emballasje.

-       Vi håper dette nybrottsarbeidet kan gjøre det enklere for folk og ta riktige miljøvalg i hverdagen. Vi vet at folk er opptatt av at emballasjen skal være funksjonell, men håper at de opplever at den samtidig kan være laget med hensyn til miljøet. Vi ønsker også ris og ros fra folk og tips til hvordan vi kan gjøre det enda bedre, sier konsernsjef Gunnar Hovland i TINE. 

TINE oppfordrer folk til å melde seg inn i Facebookgruppen «Pappskaller» for å dele sine tanker om det nye begeret. 

Rømmebegeret på papp kombinerer både funksjonell og bærekraftig emballasje. Begeret er solid og rømmen har selvfølgelig like god holdbarhet som rømme på plastbeger. De nye pappbegrene vil gradvis dukke opp i din lokale KIWI-butikk fra 16. september, og testperioden skal etter planen vare ut november.

TINEs mål er at all emballasje skal være bærekraftig og 100 prosent fornybar innen 2023.

Fra plast til papp på over 50 millioner begre 

Hvis testen er vellykket, ønsker TINE å gå fra plast til papp på over 50 millioner begre. I løpet av 2020 kan du kanskje kjøpe både rømme, creme fraiche, kesam og ulike typer av yoghurt i pappbegre.

Selskapet legger likevel ikke skjul på at det er noe risiko ved prosjektet. Blant annet har papplokket gitt utfordringer i produksjonen, som TINE fortsatt jobber med å løse.

- Selv om vi opplever utfordringer, ønsker vi å la det norske folk få teste den nye emballasjen. Vi kjører derfor på som planlagt. Selv om dette begeret er ikke den endelige løsningen, er det et stort steg i riktig retning og den reisen ønsker vi å ta med det norske folk på, avslutter en spent konsernsjef.

PS. Oblatet under lokket på pappbegeret vil fortsatt være av plast. Det er nødvendig for å bevare kvaliteten på rømmen. Den består av ren plast, slik at den kan resirkuleres.