Sunnhet til folket

Sjekk om du bør ta ekstra vitamintilskudd

Et sunt og variert kosthold vil stort sett gi deg de næringsstoffene du trenger, men det finnes grupper som likevel bør ta tilskudd av vitaminer og mineraler.

– Personer med et variert og rimelig sunt, balansert kosthold trenger vanligvis ikke tilskudd av vitaminer. Unntaket er D-vitamin i vinterhalvåret for folk som bor i Norge, sier spesialist i allmennmedisin Bente Prytz Mjølstad.

Helsedirektoratet anbefaler alle ikke-vestlige innvandrere å ta vitamin D-tilskudd hele året. Tar du tran, får du samtidig i deg flere gode tilskudd enn bare vitamin D. For eksempel Omega 3-fettsyrer, som er godt for hjertet og hjernen året rundt.

– Det finnes også flere matvarer som er tilsatt vitamin D. Et eksempel er ekstra lett melk og noen typer margarin, tipser legen.

Hvem trenger ekstra vitaminer?

Det finnes enkelte grupper som også kan trenge påfyll av andre vitaminer og mineraler.

– Eldre i institusjon, som får lite dagslys, vil kunne ha behov for tilskudd. Det kan også gjelde personer med selektivt kosthold, som kan være et problem i barneårene. Det er også viktig å få en sjekk hos lege for å få påvist eventuell intoleranse for mattyper, før du kutter ut bestemte matvarer fra kosten, sier Prytz Mjølstad.

Personer med sykdommer som gjør at næringsstoffene tas dårlig opp i kroppen, og personer med omfattende matvareoverfølsomhet kan også trenge vitamintilskudd.

Folat når du er gravid

– Videre bør kvinner i fruktbar alder ta tilskudd av folat fra de planlegger å få barn. Dette bør de starte med en måned før forventet befruktning og gjennom graviditetens første to til tre måneder, sier hun.

Legen vil også vurdere om du trenger andre tilskudd under graviditeten. For noen vil det være behov for tilskudd av for eksempel jod, kalsium og vitamin D.

For øvrig kan det være aktuelt for kvinner som menstruerer å ta tilskudd av jern, men dette vurderes av lege etter en sjekk av hemoglobin og jernlagre.

Godt for immunforsvaret

– Selv om de fleste får i seg det de skal gjennom kosten, er det ikke alle som klarer å spise så sunt og balansert som de bør. Blant annet ser vi at fiskekonsumet faller i alle nordiske land, det har den gjort de siste ti årene. En del av oss tror nok også at vi spiser sunnere og mer variert enn vi faktisk gjør, sier Hilde Bolsø. Hun jobber for Orkla Health, som er leverandør av Möller’s Tran og kosttilskudd fra Collett.

Dersom det er tilfellet, mener Bolsø det kan være lurt å komplimentere med kosttilskudd.

– Når høstvinden suser rundt hushjørnet og forkjølelse truer, kan det også være kjekt med et tilskudd av vitamin C. Dette vitaminet kan nemlig gjøre godt for immunforsvaret, tipser hun om.