Litt sunnere turmat

Slik lager du sunnere (men like god) kakao som hele familien vil like

Påsken er den perfekte tiden for å ta med seg venner og familie ut på tur. Dere trenger ikke gå langt, og i sekken finner dere masse godsaker som kan nytes i løpet av en dag med herlig aktivitet.

Kan du huske påsketurene fra da du selv var barn, og spisepausene ofte var selve høydepunktet med skituren eller akedagen?

Kvikk Lunsj-stripen var knasende kald, mens kakaoen ofte var litt for varm. Sammen med bestemors klissete appelsin var det en perfekt kombinasjon som bøtet på motviljen man kanskje kjente over å ha blitt «tvunget» med ut i langrennssporet.

Enten du må lokke familien ut i vinterværet eller ei (eller kanskje det ikke en gang lenger ER vinter der du befinner deg), det er få ting som slår en godt pakket nistesekk den dag i dag. Det er godt å vite at det også finnes god nistemat som gir ekstra belønning. Det finnes også oppskrifter på kakao som ikke bare er varm sjokolade med mye tilsatt sukker i.

Her får du tre tips til hva du kan gjøre for å få kakaoen sunnere, men fortsatt like god på smak:

1. Helmelk eller lettmelk i kakao?

Ved å bruke Tine lettmelk 1,0 % eller lettmelk 0,5 % i kakaoen får lavere fettinnhold, men like god sjokoladesmak.

Mange sverger nok til kakaoen de vokste opp med, fra den gang helmelk var det eneste «riktige». Men det er ingen grunn til ikke å bruke den rosa lettmelken med 1,0% fett eller den turkise lettmelken med 0,5 % fett i stedet, smaken får du uansett fra kakaoen. Du kan beregne rundt 2,5 dl melk per kopp.  

Fakta om fettinnhold i melk

Både Tine skummetmelk og Tine lettmelk kvalifiserer som fettfrie, ettersom de kun inneholder 0,1 og 0,5 prosent fett.

All melk som inneholder 0,5 % fett eller mindre kan kalles fettfri. De siste årene har Tine redusert fettinnholdet i mange av sine melkeprodukter. Både Tine Lettmelk 0,5 % fett og Tine Skummet melk 0,1% er fettfrie. Den vanlige lettmelken fra Tine har også blitt fettredusert, og inneholder nå 1 % fett.

myndighetenes kostråd oppfordres vi til å få i oss tre porsjoner magre meieriprodukter daglig. For å dekke behovet for jod, bør 2 av disse 3 porsjonene være melk eller yoghurt.

2. Velg høyt kakaoinnhold

Bruker du sjokolade, bør du sørge for at kakaoinnholdet er så høyt som mulig. Jo høyere kakaoinnhold, desto mer antioksidanter og mørkere sjokolade. Lys sjokolade inneholder mindre kakao og ofte mer sukker enn mørk sjokolade. Beregne cirka 100 gram sjokolade til 1 liter melk. Du får en sunnere kakao hvis du bruker rent kakaopulver.

3. Bruk mindre sukker

Når du bruker rent kakaopulver, trenger du å tilsette litt mer sødme så smaken ikke skal bli for bitter. Som regel går det helt fint å bruke mindre sukker enn oppskriften sier. Prøv deg fram og venn deg til at kakaoen smaker litt mindre søtt enn den gjorde i barndommen.  Litt vaniljesukker vil også kunne bidra til en god søtsmak. Det går også an å bruke honning i stedet for sukker, da burde det holde med en teskje per kopp.

God tur!

Det er tre tips som er greit å kjenne til hvis du ønsker å lage en litt sunnere kakao til familien: Bruk melk med lavt fettinnhold, sjokolade med høyt kakaoinnhold og ikke tilsett for mye sukker.