Guloster er best i test

– Synnøve Gulost har aldri smakt bedre

Synnøve Findens fokus på sunnhet og smak har resultert i flere topplasseringer i smakstest av deres lettoster. Nå blir den glade budeien også å se i helt ny drakt!

Meieriprodusenten Synnøve Finden er både miljø- og kvalitetsbevisste. Produktene kommer ofte veldig godt ut i tester, og i september kapret gulostene Synnøve Lett 10 % og Synnøve Lett 16 % både første- og andreplassen i bramat.no sin gulosttest.

Synnøve Lett 16 % finner du i alle KIWI-butikker.

– Parallelt med logoendringen har vi bygget en ny merkeplattform for Synnøve. Vi skal være best på smak, lekne og sjarmerende og hele tiden jobbe med sunnhet og bærekraft. Synnøve Gulost har aldri smakt bedre. 7. oktober 2018 vant vi Dagbladets smakstest av guloster, sier Mikkel Haugstveit, kategorisjef i Synnøve Finden.

Redusert matsvinn med 80 prosent

– Når det kommer til sunnhet og bærekraft har vi fått til veldig mye bra. Lettosten våre fikk terningkast 6 i Bramat sin test. Vi har redusert matsvinn på fabrikk med over 80 prosent fra 2007-nivå, og vi har redusert salt med 20 prosent siden 2016.

Mari Eika Kjernli i Synnøve Finden med Synnøve Findens Gulost i ny drakt. Foto: Synnøve Finden.

Markant endring av logo og design

Synnøve Finden har nylig gjort en total fornying av merkevaren, noe som innebærer markant endring i sin ikoniske logo og på designet. Du har kanskje lagt merke til det i butikken allerede?

Den klassiske budeien med blonde fletter, omringet av idyllisk bygdenatur med snødekte fjelltopper i bakgrunnen, er nå erstattet av en mer sporty og minimalistisk budeie. Den tidligere logoen har flere ganger blitt fornyet og modernisert, men da mer diskrét og forsiktig.

Her ser du forskjellen på gammel og ny Synnøve Finden-logo.

Nå var imidlertid tiden inne for å gi Synnøve Finden-logoen en fullstendig overhaling.

– Vi faser nå ut vår gamle logo på alle Synnøve-produkter og tar vi spranget inn i fremtiden, sier Haugstveit.

– Vi så et behov for å gjøre Synnøve mer moderne og energirik. Vår nye Synnøve-jente tar spranget, akkurat slik som Synnøve Finden gjorde i 1928. Hun ble en av Norges første kvinnelig gründere da hun åpnet Synnøve Finden Meieriet AS. Vår nye jente har også fått sitt eget univers som kan leve i butikk, i sosiale medier og på andre reklameflater. Synnøve-jenta er tøff og sterk og har en vilje av stål – akkurat som Synnøve selv, forteller Haugstveit.

Positiv respons på ny Synnøve Finden-logo

Tilbakemeldingene på logoendringen har vært positive.

– Vi har hatt en tett dialog med våre forbrukere gjennom utviklingen av den nye logoen har, og dette har hjulpet oss med å gjøre riktige valg. Etter endringen har vi fått veldig mye positive tilbakemeldinger. Synnøve oppfattes nå som enda friskere og mer moderne. Ekspertene har vært veldig positive, og salgstallene viser også at vi økt salget på ost med 11 prosent så langt i år.