Miljøvennlig emballasje

TINE satser videre på pappbeger, men flere justeringer må til

Siden midten av september har TINE testet lettrømme i pappbeger i KIWI-butikker over hele landet. Nå går de midlertidig tilbake til plastbeger mens de utvikler en ny og bedre versjon.

KIWIs kunder har tatt TINE lettrømme i pappbeger imot med åpne armer, men kvalitetsfeil på pappbegeret har ført til at noen opplevde at begrene ble myke.

- Vi velger derfor midlertidig å gå tilbake til rømme på plastbeger, mens vi jobber for å utvikle en ny og bedre versjon av begeret, forteller bærekraftsjef Bjørn Malm i TINE.

Å jobbe med innovasjon og bærekraft blir ofte to skritt fram og ett tilbake. Resultatet fra testen på KIWI er entydig: Folk ønsker mer miljøvennlig emballasje, og kjøpte mer rømme fra TINE enn noen gang før.

-  Dessverre fikk vi problemer både med papplokket og at noen begre ble myke på grunn av fukt som trakk gjennom pappen. Vi har derfor valgt å sette testprosjektet på pause, mens vi jobber på spreng sammen med leverandøren vår for å utvikle en bedre versjon av begeret, sier Malm.

Papp må være like bra som plast

I november 2019 var første del av den planlagte testperioden over, og under evalueringen ble det tydelig at papplokket ikke fungerte optimalt. Det ble derfor bestemt å bytte til plastlokk i en mellomfase. Men dessverre viste det seg også at det kom for mange tilbakemeldinger på at pappen i selve begeret ble myk.

- Vi har hatt svært god dialog med kundene underveis. Dessverre har både butikkansatte og kunder opplevd at begeret ble mykt fordi det trakk til seg fukt. Skal vi klare å konkurrere ut plasten, må folk kunne stole på at alternativet er like bra. Vi velger derfor å utsette lanseringen av pappbeger på flere produkter til vi har et beger som fungerer bedre.

Satser enda hardere enn før

TINE satser videre på pappbeger, og ambisjonen er fortsatt å skifte fra plast til papp på alle begre så snart som mulig.

–Vi er takknemlige for tilliten KIWIs kunder har vist oss ved å kjøpe det nye begeret selv om det ikke har vært helt optimalt. Vi har fått forslag til endringer og forbedringer for at folk skal bli fornøyd med begeret, det er verdifull læring for oss, avslutter Bjørn Malm.