Slik lager du mat med bønner på 1,2,3

Tre gode grunner til å spise belgfrukter flere ganger i uken

Bønner, linser og erter passer sammen det aller meste. Prøv deg frem og finn frem til dine egne favoritter.

For mange er nok belgfrukter litt ukjent mat, men de fleste av oss kan nyte godt av å spise mer bønner, erter og linser. Her er noen av fordelene med å spise belgfrukter. 

1) Det er sunt 

Lag en omelett full av grønnsaker, belgfrukter og gode smaker. Foto: Mills

– Bønner, kikerter og linser har en unik sammensetning med mye protein og fiber. Dette gir stabilt blodsukker og varig metthetsfølelse. Studier viser også at de som spiser belgfrukter er slankere enn personer som ikke gjør det, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. 

Belgfrukter er videre rike på løselige fiber, som er vist å kunne bidra til å senke kolesterolet. Dette vil igjen kunne redusere risikoen for hjerte- og karsykdom. 

Det å servere bønner og oliven til en god omelett kan være en smart måte å «lure» belgfrukter inn i middagen. Takket være middagssalatene til Delikat trenger du heller ikke bruke tid på å finne en god oppskrift, eller kjøpe masse ingredienser som du kanskje ikke bruker opp. 

Prøv for eksempel gresk omelett med Delikat Grønnere Middag Bønner & oliven

2) Det er billig

Med belgfrukter blir salaten et mettende og fullverdig måltid. Foto: Mills

I tillegg til at belgfrukter er sunt, er det også et godt valg for lommeboken. Her får du rett og slett mye næring for pengene. 

Den unike sammensetningen gjør at belgfruktene har en viktig plass i et vegetarisk kosthold, og det høye proteininnholdet gjør at bønner, linser og erter gjerne kan erstatte kjøtt og fisk. 

– Dette er dermed en god og økonomisk erstatning på kjøttfrie dager. Bruk det for eksempel i supper, gryter og salater, foreslår Tine Sundfør. 

Hva med å servere en vegetarsalat med bønner og oliven?

3) Det er klimavennlig

Kyllingsalat er en lett og god salat som passer både til lunsj og middag. Foto: Mills

Kjøttproduksjonen har et høyt klimaavtrykk, og det å bytte ut kjøtt med belgfrukter vil dermed også være positivt for miljøet. Vil du likevel ha litt kjøtt i retten, blir den mer miljøvennlig dersom du velger kylling eller fisk i stedet for storfe.

Ifølge Forskning.no kan du spise fisk eller kylling til middag alle ukens sju dager før klimaavtrykket blir like stort som hvis du spiser et kjøttstykke av okse i løpet av uken. 

Vi anbefaler for eksempel denne kyllingsalaten med bønner og oliven 

Smakfull blanding

Syns du det er vanskelig å sette sammen et måltid med bønner, linser og erter, kan den ferdige salaten med bønner og oliven fra Delikat være et godt utgangspunkt for middagen. 

– Delikat Grønnere Middag Bønner & Oliven er en smakfull blanding av flere forskjellige belgfrukter, fiks ferdig og klar til servering. Den inneholder røde kidneybønner, cannellinibønner, grønne soyabønner og kikerter, forteller merkevaresjef Karine Sveli i Delikat. 

I tillegg inneholder blandingen oliven, paprika, mais og gulrot, samt krydder vi gjerne forbinder med et middelhavskosthold; som persille, sitron og hvitløk. 

Et godt utgangspunkt 

– Tanken bak produktet er å gjøre det enkelt å spise mer belgfrukter i hverdagen. Vi vet at mange varmer blandingen raskt i en kjele og bruker den som tilbehør til kylling eller kjøtt, mens andre har den som utgangspunkt når de lager salat. Krydderet i boksen blir en god dressing, sier hun. 

Ved å blande boksen med grønn salat og fersk feta får du en fargerik, smakfull salat på kort tid. Salaten blir for øvrig helt glutenfri. 

Syns du det er vanskelig å sette sammen et måltid med bønner, linser og erter, kan den ferdige salaten med bønner og oliven fra Delikat være et godt utgangspunkt for middagen.