Mange nordmenn fyller opp bagasjerommet med handleposer hjemmefra når de skal på ferie. Men visste du at KIWIs fjellbutikker har gode åpningstider og stort sett det samme utvalget som i byen?
Butikksjef Oddbjørn Halbjørhus sammen med KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy – Mange kunder forteller oss at de har vært innom to-tre butikker på veien uten å finne det de leter etter. Her finner de det de vil ha og mer til, sier KIWI-kjøpmann Oddbjørn Halbjørhus.
Han har drevet butikk i vintermekkaet Hemsedal i 28 år. I løpet av disse årene har bygda blitt større, hyttefeltene vokst, folk har fått bedre råd og blitt mer opptatt av hva de spiser.
For å holde tritt med utviklingen, har Halbjørhus bygget ut livsverket sitt fire ganger. Sist i 2014, da han slo på stortromma og investerte nærmere 70 millioner kroner i en ny butikk på romslige 2400 kvadratmeter. Her er det plass til både hverdagskost og lokale spesialiteter som kunder fra nær og fjern har lagt sin elsk på.
– Vi har faktisk bedre utvalg enn mange bybutikker. Vi selger både lokal fisk og ost fra ysteriet i Hemsedal, forteller han.
Nye KIWI Hemsedal har et salgsareal på 1400 kvm og sto ferdig i 2014.
Klare for storinnrykk
– Før var ferieforberedelsene gambling, siden vi bare fikk nye leveranser et par ganger i uka. Nå får vi inn varer nesten daglig, og vi har dessuten mye større lagerplass enn før. Det gjør det enklere å planlegge, forteller han.
Ifølge Halbjørhus kjennetegner dette mange distriktsbutikker ved norske feriedestinasjoner. De har bygget ut og står ikke lenger tilbake for konkurrentene i byene, verken når det gjelder pris eller utvalg.