Stor test av gulost

Dette er de sunneste gulostene

Hvilken gulost skal vi velge – og har det noe for seg å velge de lettere ostene?

Gulost, eller hvitost om du vil, er fast innhold i de aller fleste kjøleskap. Og det er lurt! Osten smaker like godt rett på brødskiven, som en del av fredagstacoen, i en toast eller på pizzaen. Gulost inneholder nemlig mange av de næringsstoffene kroppen vår trenger hver dag.

Sunn ost

– Osten er proppfull av kalsium! Ost til en brødskive inneholder like mye kalsium som et glass melk. I tillegg har den et høyt innhold av protein, fosfor, sink, B-vitaminer og magnesium, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Test av gulost

Da Bramat.no testet guloster for våren 2020, var det mange oster som fikk rikelig med øyne på terningen. Seirende ut gikk ostene med minst fett. 

Hos KIWI får du testvinnerne Norvegia Lett 16% og Synnøve Lett 16% som ferdig skivet ost.

To av ostene som får terningkast 6, er å få kjøpt i alle KIWI-butikker. I tillegg står seks kjente oster til en femmer på terningen, inkludert vårt billigste alternativ fra First Price.

Vårt billigste alternativ fra First Price står også til en femmer på terningen.

Lett eller vanlig ost?

Mange studier har vist en sammenheng mellom høyt inntak av mettet fett og økt risiko for hjerte- og karsykdom. Melkefett inneholder omtrent to tredjedeler mettet fett, og meieriprodukter er, sammen med kjøtt og kjøttprodukter, de største kildene til inntaket av mettet fett i norsk kosthold.

Helsedirektoratet anbefaler derfor å begrense inntaket av fete meieriprodukter, for eksempel fet ost, og heller velge magre varianter. 

– Min beste anbefaling er å velge magre oster til hverdags, så får du alle næringsstoffene og mindre fett. Heldigvis har det kommet flere smakfulle magre alternativer de siste årene, og toppet med litt paprika, salat, spirer eller annet grønt blir smaken utsøkt,  avslutter Tine Sundfør.

Topp med grønnsaker

Uansett om du velger lettere eller fet gulost, er ost et pålegg som inneholder mange gode næringsstoffer. Den er proppfull av kalsium og har også et høyt innhold av protein, fosfor, sink, B-vitaminer og magnesium. 

– Det blir derfor opp til deg om du vil ha mer av de magre ostene eller foretrekker litt mindre av de fete ostene, sier Sundfør.

Hun forteller at de helfete variantene av gulost har mer smak enn de lette fordi mye av aromaen sitter i fettet.

­– Men hvis du topper de magrere ostene med noen skiver paprika eller reddiker, vil du uansett få masse god smak, sier hun.