Med kundene i førersetet
Det er imidlertid ikke første gang Q-Meieriene har gjort store endringer eller lanseringer basert på tilbakemeldinger fra kunder. Innovasjoner som Skyr® mini på klemmepose, 800 grams poser med Q Frokostyoghurt, Skyr luftig som minner om fromasj eller den mye omtalte merkingen «Best før, men ikke dårlig etter», er alle vellykkede ideer som stammer fra forskjellige forbrukere.
Kundenes ønsker og tilbakemeldinger er nemlig noe som verdsettes høyt i det lille vestlandsmeieriet. Det samme er ideen om forbrukerdrevet innovasjon - et begrep som enkelt forklart handler om å la forbrukerne ta del i prosessen når nye produkter skal skapes eller når eksisterende produkter skal endres.
Markedssjef Ingrid Humlung i Q-Meieriene, er tydelig på hvor viktig dette er for dem.
— Vi lanserer ingenting som forbrukerne ikke har gått god for eller ønsker seg.
Og det synes. Q-Meieriene er antageligvis i norgestoppen når det kommer til forbrukerdrevet innovasjon, og det er en sentral del av deres DNA. De vet at den beste måten å unngå at produktene deres flopper, er ved å lytte til kundene sine.
— Butikkhyllene er allerede fulle av varer, så skal vi lansere noe nytt er det viktig at det er noe kundene ønsker seg og trenger. Vi ønsker å fylle tomrom i markedet, og er overbevist om at den beste måten å lykkes med dette på er ved å snakke med kundene våre, forteller Humlung.