Lesetid: 6 min

clock Created with Sketch.

Fra idé til KIWI-butikk - når kunden får bestemme

Det sies at kunden alltid har rett, men det er få som tolker dette like bokstavelig som Q-Meieriene. Nå lanseres Skyr® i ny emballasje, takket være en engasjert kunde.

Publisert: 15.01.2021 14.54 Sist oppdatert: 18.01.2021 17.25

Å lansere et nytt produkt er ikke bare-bare. Det er en sirlig og langsom prosess, hvor mye må klaffe. Først må du ha en idé, og helst en skikkelig god en. Den må skille seg ut, være innovativ og spennende, men ikke for spennende.

Så må du gjøre grundige undersøkelser. Du må gå analytisk til verks for å avdekke potensielle utfordringer og fallgruver, kartlegge konkurrenter og finne ut om ideen din er liv laga i et marked hvor hele syv av ti produkter flopper i løpet av sitt første leveår.

Deretter kommer den lengste og mest omfattende delen av prosessen: selve utviklingen. Den virkelige jobben, om du vil. Prøving, testing og tilpasning, etterfulgt av mer prøving, mer testing og mer tilpasning. Overlever ideen skal identiteten skapes, pakning designes og maskiner bygges, før alt må tilpasses, testes og analyseres på nytt.

Bak hvert eneste produkt i butikkhyllene ligger det uker, måneder og kanskje til og med år med arbeid. Hver eneste detalj er nøye gjennomtenkt, testet og planlagt. Det er rett og slett beinhardt. Så hva skjer når noen ønsker å endre på det?

Slik lød de første ordene i mailen fra Christian.

Fra forbruker til innovatør

Spør du Q-Meieriene er svaret enkelt. Ønsker kundene seg noe, skal de sjekke ut muligheten. Alltid. Så da en entusiastisk forbruker sendte dem en mail for en stund tilbake, gjorde de nettopp dette. Resultatet ble en omfattende endring på det ikoniske Skyr®-begeret. En endring som har tatt lang tid.

Det hele startet i 2019. KIWI-kunde Christian Andersson fra Moelv hadde nettopp kjøpt et brett med Skyr® på sin lokale butikk, og var klar til å nyte «fangsten». Over tid hadde Christian imidlertid lagt merke til at Skyr®-begeret inneholdt unødvendig mye plast. Spesielt lokket hadde stort forbedringspotensial.

Dette fikk ham til å tenke. Han satte seg godt til rette foran PC-skjermen og begynte å regne på det.

Mail fra Christian

Han målte høyden på lokket opp mot skjeens lengde og bredde, analyserte begerets form og fasong og regnet på hvordan selv små endringer kunne ha stor effekt på hele produksjonskjeden: Fra produksjon til transport og resirkulering.

Etter en stund hadde den engasjerte forbrukeren skrevet en lang liste med løsningsforslag som kunne gjøre Skyr®-begeret mer klimasmart. Listen sendte han til Q-Meieriene, som kjapt responderte. 

Endringsforslagene var store, men argumentene var likevel så gode at Q-Meieriene var villige til å lytte. Christian måtte bare ha is i magen. Det var mange faktorer å ta hensyn til, men dette var noe de ville jobbe videre med. Ganske nøyaktig et år senere er resultatet i butikk.

Mail fra Christian

Ny og mer klimavennlig Skyr®

I desember 2020 ble det nye Skyr®-begeret lansert. Det er laget av 100% gjenvinnbar plast, med lavere lokk og en bredere bunn. Den ikoniske Skyr-identiteten er ivaretatt, men emballasjen er bedre. Takket være mailen fra Christian, skal nå seksten millioner Skyr®-begre lages på en mer klimasmart måte hvert år.

Jeg er klar over at det høye lokket er litt av identiteten til Skyr®, men jeg hadde et håp om at man kunne se bort fra dette og heller tenke på miljøbelastningen et slikt design har. Det tar opp mye unødvendig plass i transport, sier han.

Christian Andersson får tildelt innovasjonspris fra Tore Fjellstad i Q.

Som takk for hjelpen, ble Christian belønnet med Q-Meierienes Innovasjonspris. Denne fikk han tildelt da han skulle få se produktet for første gang.

— Jeg er strålende fornøyd med resultatet. Før jeg tok kontakt, hadde jeg en forventning om at Q-Meieriene alltid er på ballen når det gjelder forbedringer. Det stemte heldigvis, men jeg hadde aldri trodd jeg skulle få en Innovasjonspris for mine forslag, sier en overrasket prisvinner.

Med kundene i førersetet

Det er imidlertid ikke første gang Q-Meieriene har gjort store endringer eller lanseringer basert på tilbakemeldinger fra kunder. Innovasjoner som Skyr® mini på klemmepose, 800 grams poser med Q Frokostyoghurt, Skyr luftig som minner om fromasj eller den mye omtalte merkingen «Best før, men ikke dårlig etter», er alle vellykkede ideer som stammer fra forskjellige forbrukere.

Kundenes ønsker og tilbakemeldinger er nemlig noe som verdsettes høyt i det lille vestlandsmeieriet. Det samme er ideen om forbrukerdrevet innovasjon - et begrep som enkelt forklart handler om å la forbrukerne ta del i prosessen når nye produkter skal skapes eller når eksisterende produkter skal endres.

Markedssjef Ingrid Humlung i Q-Meieriene, er tydelig på hvor viktig dette er for dem.

— Vi lanserer ingenting som forbrukerne ikke har gått god for eller ønsker seg.

Og det synes. Q-Meieriene er antageligvis i norgestoppen når det kommer til forbrukerdrevet innovasjon, og det er en sentral del av deres DNA. De vet at den beste måten å unngå at produktene deres flopper, er ved å lytte til kundene sine.

— Butikkhyllene er allerede fulle av varer, så skal vi lansere noe nytt er det viktig at det er noe kundene ønsker seg og trenger. Vi ønsker å fylle tomrom i markedet, og er overbevist om at den beste måten å lykkes med dette på er ved å snakke med kundene våre, forteller Humlung.

I kontinuerlig dialog

Er det noe Q-Meieriene gjør, så er det nettopp å snakke med kundene sine. I tillegg til å arrangere månedlige nettmøter hvor de oppfordrer kundene til å være brutalt ærlige om produktene deres, svarer de også på samtlige henvendelser i sosiale kanaler.

I 2015 lanserte de også en helt egen portal for å ta imot tips, ideer og endringsforslag fra kundene sine.

— Vi la merke til at det var en sammenheng mellom å lytte til forbrukerne og lykkes med innovasjon. Da vi lanserte «Min Q-idé», ønsket vi å gjøre det enda enklere for kundene våre å komme med forslag til ting de ønsker seg eller ønsker at vi endrer på, forteller Humlung.

Siden 2015 har det kommet inn flere tusen store og små forslag fra engasjerte forbrukere. Noen gjør som Christian og foreslår omfattende produktendringer, mens andre har ideer til nye produkter.

— En stor del kommer også med forslag til nye smaker på eksisterende produkter, som for eksempel Skyr, forteller hun.

Workshop med Skyr Mini 📸Q-Meieriene

Sammen for miljøet

Samtlige ideer som kommer inn vurderes og diskuteres av et tverrfaglig team. Er ideen god, gjennomførbar og svarer på et behov som finnes i markedet, går den videre. Da tar de gjerne med idéskaperen på laget.

— Vi gjør ikke dette fordi vi ønsker å «stjele» kundenes ideer, men fordi vi oppriktig tror at dette er den beste måten å lage produkter som kundene vil ha. Vi ønsker å jobbe sammen, og involverer gjerne forbrukerne i prosessen underveis, sier Humlung.

I etterkant av en lansering passer de også alltid på å høre hva kundene tenker. Er temperaturen høy, har de som oftest gjort noe riktig.

Del din idé

Har du en god idé til et nytt produkt, en ny smak eller en løsning som kan gjøre Q-Meieriene mer klimasmarte? Del den på Min Q-idé! 

 

Bli KIWI PLUSS-kunde og få 15 prosent Trumf-bonus på all ferskpakket fisk og all fersk frukt og grønt.

Bli KIWI-PLUSS kunde her