;

Hvis barna fikk velge

5 tips til en sunnere pannekakemiddag

Pannekaker er hos mange familier en av barnas middagsfavoritter. Faktisk så trenger ikke dette være en usunn rett å servere, mye er gjort med en grovere melblanding og sunnere fyll!

Pannekaker er en enkel og populær rett som kan serveres både som frokost, lunsj, middag eller dessert. Faktisk har den sin helt egen dag: Den internasjonale pannekakedagen feires hvert år på tirsdag etter fastelavnssøndag.

Fra gammelt av var nemlig fastelavn dagene før den kristne fastetiden begynte, 40 dager før påske. Tirsdagen kalles enten «fetetirsdag» eller «hvitetirsdag», og var den siste anledningen folk hadde til å fylle opp med kraftig kost i magen før fasten startet på askeonsdag.

Les mer: Hvorfor feirer vi egentlig fastelavn?

Det var også den siste sjansen de hadde til å bruke opp ferske råvarer som melk, smør og egg. Alle som har laget pannekaker tidligere tenker sikkert nå med en gang: «Men det er jo alle ingrediensene i en pannekakerøre utenom mel!».

Og dermed var pannekakedagen født. 

Pannekaker med god samvittighet 

Om det var slik det egentlig gikk for seg, vites ikke. Men faktum er pannekaker kan gjøres så sunt at dere kan ha pannekakedag hver uke om dere vil, her får dere fem sunnere og gode pannekaketips på veien:

1. Bytt ut blåbærsyltetøyet

Syltetøy med blåbær eller andre bærtyper inneholder ofte ganske mye sukker. Et sunnere alternativ er å røre sammen bærene selv, eller kjøpe ferdig rørte bær fra frysedisken. 

- Dersom du ønsker ekstra protein, smaker det nydelig å blande rørte bær med cottage cheese på pannekakene, foreslår klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. 

2. Server pannekakene sammen med suppe

Suppen bør inneholde en del grønnsaker, siden pannekakemiddagen har lett for å bli en middag uten grønnsaker. Å steke pannekaker tar jo også litt tid, så suppen bør være enkel å lage, tipser Sundfør om.

- Jeg vil foreslå hjemmelaget tomatsuppe. Masse tomater stappfulle av antioksidanter, gulrot og løk, mye smak og veldig enkel å lage!

3. Oppgrader ferdig pannekakemiks

Synes du det er enklere å kjøpe en ferdig pannekakemiks på butikken, er det selvfølgelig lov. Men vær oppmerksom på at de ferdige pannekakemiksene som regel inneholder sukker og kun siktet hvetemel. Ernæringsmessig ligger disse mer på linje med loff, enn hvis du selv skulle laget grove pannekaker fra bunnen av, påpeker ernæringsfysiologen.

Derfor blir det enda viktigere å toppe pannekakene med skikkelig godt og sunt innhold - hva med å prøve Tine Sundførs enkle og sunne kylling- og grønnsaksfyll?

4. Frokostpannekake med frukt

Pannekaker er ikke bare forbeholdt middag eller dessert. Hva med å prøve denne oppskriften på bananpannekaker med mango og kiwisalat til frokost

5. Pannekaker med en vri

Til lunsj kan det smake godt med potetpannekaker med avokadodipp og spekeskinke

Uansett hvilket måltid du fortrekker å servere pannekaker til, kan det være en god idé å steke noen ekstra som kan puttes i matpakken dagen derpå. Har du mye røre til overs går det også fin å legge den i fryseren i en måneds tid. 

Ha en god og sunnere pannekakedag!