KIWI scorer best av dagligvarekjedene og havner på tredjeplass på listen over Norges mest bærekraftige varemerker. – Grønnfargen vår forplikter, mener KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
- I KIWI ønsker vi både å hjelpe kunden til å ta sunne og miljøvennlige valg, og selv bidra til et grønnere og mer bærekraftig samfunn. Det er gledelig å se at det norske folk legger merke til og verdsetter arbeidet vi gjør, sier KIWI-sjefen.
Sunnhet til folket
- Er det én kamp vi i KIWI skal vinne, så er det kampen om å gi kundene sunne matvarer til lavere priser. KIWI var først ute med frukt og grønt-garanti, og vi fulgte opp med momskutt på frukt og grønt og nøkkelhullsvarer. Vi ønsker å legge til rette for sunne valg, sier Bjørkøy.
Han kan fortelle at salget av fisk og frukt og grønt økte med henholdsvis 39 og 20 prosent fra 2014 til 2015.
- Etter at vi lanserte KIWI PLUSS i januar har frukt og grønt-omsetningen vokst med nye 20 prosent.
Miljøbutikker og ladestasjoner
23. februar åpnet Norges grønneste dagligvarebutikk i Elverum. Lanseringen av KIWIs andre miljøbutikk føyer seg inn i en lang rekke av tiltak for å bidra til et grønnere samfunn.
I 2014 lanserte KIWI og Nissan «Grønn parkering», og nå er 50 hurtigladere for elbil installert ved KIWI-butikker over hele landet.
Samtidig har KIWI jobbet for å redusere matkasting i Norge, blant annet gjennom «Kjøp 1 betal for 1»-kampanjen.
- Internasjonalt støtter vi UNICEF, og KIWI har siden 2010 bygget 21 skoler på Madagaskar. I år ble en ny femårs-kontrakt med UNICEF signert, og det nye prosjektet skal sikre vann til de tørre og fattige landsbyene på Madagaskar, forteller Bjørkøy.
Integrering og inkludering
KIWI-sjefen mener at de beste resultatene kommer når miljø og økonomi går hånd i hånd.
- God drift gir oss mulighet til å bidra til et mer bærekraftig samfunn, sier han.
KIWIs 11.500 medarbeidere kommer fra hele verden, og mange har kommet inn via språk- og arbeidspraksis gjennom NAV.
- Noen har lang utdanning, andre har ingen. Mange søker selv, mens andre kommer inn i praksis. Alle har en mulighet til å lykkes, for i KIWI har vi tro på folk. Bare gjennom vår egen KIWIskole utdanner vi over 1.000 personer hvert år, avslutter Bjørkøy.
- Les også: Møt noen av KIWIs superkvinner!