KIWIs salg av frukt og grønt har økt med over 20 prosent hittil i år. Varene kvalitetssjekkes flere ganger daglig for å luke vekk dårlige produkter.
Faktisk er frukt og grønt den aller viktigste varegruppen for KIWI, og økningen i salget har vært formidabel siden KIWI PLUSS-bonusen på 7,5 prosent ble innført ved nyttår.
Ettersom frukt og grønt er levende varer, er det viktig med hyppige kvalitetskontroller i butikkene. Hos KIWI skal dette gjøres minst hver tredje time for å luke ut varer som har blitt skadet eller dårlige.
Les også: Dette bør du alltid ha i kjøleskapet
Ønsker å være best
Selv om prisen er lav, skal kvaliteten være god.
- Målet til KIWI er ikke bare å ha de laveste prisene, men også best kvalitet på frukt og grønt.
Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin minner imidlertid om at frukt og grønnsaker er levende varer, og at det er derfor er umulig å helgardere seg mot kvalitetsavvik.
Matkontrollen på TV2 har sjekket kvaliteten på frukt og grønt i lavpriskjedene. I flere av KIWI-butikkene de var innom fant de eksempler på frukt som var blitt dårlig.
- Sånn skal det ikke være! Etter denne undersøkelsen har vi forsterket rutinene våre ytterligere. I tillegg til hyppig kvalitetskontroll, sender vi ut frukt og grønt-konsulenter til alle butikker for å ha fullt fokus på kvalitet fremover, fastslår Arvin.
Les også: Slik lager du en sunnere middag
Lavere priser gir ferskere varer
KIWIs kategorisjef for frukt og grønt, Arvid Stærkebye, kan skrive under på at KIWIs lave priser på ingen måte skal gå ut over kvaliteten på produktene.
- Tvert i mot. Med lave priser selger vi mer frukt og grønt, noe som gjør at det oftere blir rullering og påfylling av ferske varer, forteller han.
Skulle du likevel være uheldig å få med deg en dårlig vare hjem, vil du som alltid få tilbud om en ny vare eller pengene tilbake.