Det er særlig innsatsen på matsvinn og sunnhet som sender KIWI til topps, ifølge merkevareundersøkelsen Sustainability Brand Index. – Tusen takk for tilliten, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
KIWI har tidligere blitt kåret til bærekraftvinner innen dagligvaresektoren, men ender nå for første gang på topp uavhengig av bransje. Totalt har 10 400 forbrukere blitt intervjuet om 247 merkevarer. Fokuset på matsvinn har vært avgjørende for topplasseringen, ifølge Sustainable Brand Index:
«KIWIs tydelige fokus på helse er en del av dette, men årets førsteplass skyldes først og fremst et aktivt arbeid med det spørsmålet som er viktigst for folk i Norge, nemlig matsvinn.»
KIWI har de siste årene innført en lang rekke konkrete prosjekter og tiltak for å bli en mer bærekraftig bedrift. Å hjelpe med kundene med å ta sunnere valg og å redusere matsvinn er to av de viktigste satsingsområdene fra kjeden.
- Jeg vil på vegne av 12 500 medarbeidere bare si tusen takk for tilliten. Vi vet at våre valg påvirker mange andres valg, og vi lover å gjøre vårt beste for å ta vare på både klimaet, kunder og medarbeidere også i fremtiden. Dette motiverer oss skikkelig, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
Mange bærekraftige tiltak
KIWI jobber for at det skal bli billigere å spise sunt, samtidig som vi reduserer sukker- og saltinnholdet i en rekke produkter. Vi jobber også mye med å redusere matsvinn og plast, og her vil vi intensivere arbeidet i årene som kommer. Samtidig bygger vi egne miljøbutikker med klimaeffektive løsninger for å redusere klimagassutslipp og har installert elbil-ladere ved flere butikker. KIWI støtter også vannprosjekter sammen med UNICEF og bidrar til at Kirkens Bymisjon kan servere tusenvis av måltider hvert år.
Våren 2019 tok KIWI også regningen for å redde en gammel kraftturbin, som kan produsere ren strøm tilsvarende forbruket i 100 KIWI-butikker. Gjennom KIWI-skolen utdanner de også over 1 000 mennesker i butikkfag hvert eneste år. KIWI-sjef Bjørkøy peker på medarbeiderne som en av nøklene til førsteplassen i bærekraftkåringen.
- Vi er ekstra stolte av å være et vinnerlag med grønne og positive medarbeidere som tar godt vare på hverandre i et inkluderende arbeidsliv. Flere har kommet inn gjennom språk- og arbeidspraksis, og mange får lederansvar og imponerende karrierer de kanskje ikke ville fått andre steder. Hos oss skal alle få en sjanse til å lykkes, sier Bjørkøy.
Sustainable Brand Index er basert på en undersøkelse med et representativt utvalg av 10 400 forbrukere fra hele landet som har bedømt hvordan Norges største varemerker leverer innen miljø og sosialt ansvar. De er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft. Tidligere har merkevarer som Tine, NSB og Stormberg vunnet kåringen.