KIWI kommer aller best ut av dagligvarekjedene og havner totalt på en tredjeplass i en ny meningsmåling om bærekraft: – I KIWI sier vi at grønnfargen vår forplikter, og det er hyggelig at det blir lagt merke til blant nordmenn, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
KIWI har for tredje gang blitt kåret til den mest bærekraftige dagligvarekjeden i Norge av Substainable Brand Index (SBI), og kommer totalt på tredjeplass over Norges mest bærekraftige varemerker.
– Vi er stolte av å bli kåret til den mest bærekraftige dagligvarekjeden i Norge i år også. I KIWI sier vi at grønnfargen vår forplikter, og det er hyggelig at det blir lagt merke til blant nordmenn! sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
I samme kåring i 2016 og 2018 kom også KIWI best ut av dagligvarekjedene.
SBI-rapporten er basert på spørreundersøkelser blant et representativt utvalg av cirka 5000 forbrukere fra hele landet som har bedømt hvordan Norges største varemerker leverer innen miljøansvar og sosialt ansvar.
Mål om å bli klimanøytrale
KIWIs langsiktige mål er å bli klimanøytrale, og har i årevis tatt miljø- og klimautfordringene verden står overfor på dypeste alvor. KIWI er blant annet opptatt av å redusere plast, redusere matsvinn, og har så langt åpnet fem miljøbutikker: KIWI Auli, KIWI Fjeldset, KIWI Dalgård, KIWI Nordre Jarlsberg Brygge og KIWI Skollenborg. I sommer åpnes KIWI Lerberg i Hokksund, som miljøbutikk nummer seks.
KIWI fokuserer også på å legge til rette for sunne valg for å løfte folkehelsen, og tilbyr kundene sunne matvarer til lavere priser. Dette gjøres blant annet gjennom det kostnadsfrie fordelsprogrammet KIWI PLUSS som gir 15 prosent Trumf-bonus på all fersk frukt og grønt.
Topp 10-listen over Norges mest bærekraftige merkevarer
- TINE
- Stormberg
- KIWI
- NSB
- Q-Meieriene
- Nordic Choice Hotels
- IKEA
- Flytoget
- Clarion Hotels
- Bama