KIWI reduserer sukker i brus og saft, og lanserer nye sukkerfrie alternativer.
I KIWI har vi satt som mål å redusere sukkerinnholdet i varene vi selger med totalt ti prosent innen 2020. De første tiltakene er allerede innført.
I tråd med regjeringens arbeid
Sukkeret i First Price brus er redusert med fem prosent, mens sukkeret i First Price saft er redusert med hele 30 prosent. Samtidig har KIWI lansert de sukkerfrie alternativene First Price Fruktbrus og Appelsinbrus.
– Et godt kosthold er viktig. Vi har mye å tape på å ikke gjøre noe, og mye å tjene på å gjøre noe. Tiltakene KIWI nå gjennomfører, er jeg veldig glad for. Det er tiltak vi vet virker, og som er i tråd med arbeidet vårt, sier helse- og omsorgsministeren Bent Høie.
430 tonn sukker skal forsvinne årlig
Andre tiltak KIWI har gjort er blant annet å krympe smågodtposen samt tilby sunnere smågodt.
Summen av tiltakene som både våre egne leverandører og øvrige leverandører gjør, skal bidra til at 430 tonn sukker forsvinner i KIWI årlig. Det utgjør en årlig sukkerreduksjon på hele 172 millioner sukkerbiter på varer solgt i KIWIs butikker.