Francesca skal gjøre KIWI grønnere

Med ny bærekraftsansvarlig på laget fortsetter KIWI arbeidet for et grønnere, sunnere og mer mangfoldig samfunn.

– Jeg kan nesten ikke vente med å starte i denne jobben. Jeg ser både frem til å møte alle de flotte menneskene i KIWI-butikkene og til å bidra til at KIWI fortsetter å leve opp til sin grønne farge, sier Francesca Accerbi (27).

Francesca vokste opp i en landsby i Nord-Italia. Etter økonomistudier ved Bocconi i Milano, fullførte hun i 2019 en dobbel mastergrad i International Management og Strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole i Bergen. Veien gikk så videre til internship og senere jobb i Orkla-systemet. Nå er hun klar for å bli KIWIs aller første bærekraftsansvarlige.

– Denne jobben er en unik mulighet som jeg ikke kunne si nei til. Jeg brenner for å inspirere kundene til å ta sunne valg, og det blir spennende å være med på å forme butikkenes rolle i det grønne skiftet, sier hun.

Fra engasjement til handling

Fransesca i KIWI-butikk

Francesca vil i stor grad være med på å påvirke KIWIs arbeid med bærekraft, når hun tar fatt på jobben, for stillingen er helt nyopprettet.

– Det er skikkelig moro at dette er en ny stilling. Det betyr at jeg kan være med å definere hvilke områder vi skal prioritere videre og hvordan vi skal nå målene fremover. Det er mye entusiasme rundt bærekraftsmålene i KIWI allerede, og alt dette engasjementet skal bli til handling, sier hun.

Hovedoppgavene hennes blir å jobbe med miljøtemaer som matkasting, fornybar energi og grønnere butikker.

– I tillegg skal jeg ha fokus på sunnhet og folkehelse, inkludering og mangfold, sier hun.

Perfect match

KIWI har de siste årene hatt gode plasseringer når det gjøres kåringer blant norske merkevarer. Sustainable Brand Index kårer Norges mest bærekraftige merkevare, og i år nådde vi helt til topps blant dagligvarekjedene og topp 3 blant samtlige 254 merkevarer. Men det er fortsatt en jobb å gjøre for å nå målet om å bli klimanøytrale.

Leder for kommunikasjon og bærekraft i KIWI, Kristine Arvin, synes derfor det er positivt at Francesca kommer inn og ser ting med nye øyne, og hun er sikker på at de har funnet riktig person for jobben.

– Vi gleder oss stort til å få henne med på laget. Francesca har tung faglig bakgrunn og har gått i god skole hos Orkla. Hun har mye kompetanse på bærekraftsområdet og stor interesse for mat. Samtidig har hun en positiv energi og et smittende engasjement som vil komme godt med i denne stillingen. Det er perfect match, sier hun.

Et grønnere samfunn

Francesca forteller at hun har lagt merke til mye av arbeidet som gjøres hos KIWI, og hun er glad for at den nye arbeidsgiveren har vært engasjert i sunnere mat over tid.

– Det gjelder både priskutt for sukkerfrie produkter og kampanjer for å oppmuntre kundene til å spise fisk, frukt og grønt. KIWI er dessuten den eneste kjeden i Norge som ikke markedsfører godteri til anledninger som Halloween og jul. Det syns jeg er veldig bra, sier hun, og legger til:
– Også synes jeg det er topp at KIWI, som eneste lavpriskjede, tar avstand fra kvantumsrabatter på mat. Det er positivt både for helse, lommebok og miljøet. Jeg mener KIWI både har et ansvar for å hjelpe kunden med å velge sunnere og grønnere, og samtidig ta ansvar for eget fotavtrykk.

Miljøbutikkene har fanget oppmerksomheten hennes, og hun mener de er gode eksempler på hvordan fremtidsbutikkene bør være.

– Nå ser jeg frem til å lære alt om KIWI og til å være med på å bidra til et enda grønnere samfunn.

Sist, men ikke minst, trekker hun frem kjedens arbeid for mangfold og inkludering,
– Språk og arbeid er nøkkelen til integrering, og jeg vet av egen erfaring at det krever enormt mye tid og innsats. Jeg heier på alle dem som akkurat nå jobber for å lære seg norsk og komme inn på det norske arbeidsmarkedet. You can do it! avslutter hun med et smil.