Kirkens Bymisjon: – Tusen takk til alle KIWIs kunder

Sammen med KIWI og Orkla Home & Personal Care har KIWIs kunder bidratt med omtrent 700 000 kroner til Kirkens Bymisjon denne høsten. Pengene er et viktig bidrag til et varmere samfunn.

– Tusen hjertelig takk til alle KIWIs kunder som har bidratt til et varmere samfunn. Den store donasjonen fra KIWI og Orklas kampanje vil sikre mat og gode møteplasser for mange som trenger det, sier seniorrådgiver Ragnhild Hærem Østmo i Kirkens Bymisjon.

Gjennom kampanjen «Et varmere samfunn» kunne du som KIWI-kunde være med å støtte en god sak hver gang du kjøpte hygiene- og vaskeprodukter fra Orkla Home & Personal Care i november. Fra hvert solgte produkt fra Define, Dr. Greve, OMO, Comfort og Blenda, gikk 2,50 kroner uavkortet til arbeidet til Kirkens Bymisjon.

Betyr mye

Totalt kom det inn rundt 700 000 kroner.

– Det er helt fantastisk. Det vil hjelpe oss å holde våre kafeer og møtesteder åpne, slik at mennesker som trenger det kan bli invitert inn et sted og føle seg velkommen, sett og verdsatt, sier Østmo.

Hun forteller at pengene betyr mye for Kirkens Bymisjons arbeid.

Ellen Berg Ellingsen jobber som frivillig på kjøkkenet til Kirkens Bymisjons kafé i Lillestrøm én gang i uken. 📸Torbjørn Brovold

– Kirkens Bymisjon har kafeer og møtesteder i byer og på tettsteder over hele landet, der mennesker som ikke alltid har så mange andre steder å gå kan komme inn og få mat og hvile. Den sosiale kontakten og muligheten til å slå av en prat og få veiledning i en tøff hverdag, er viktig for mange, sier hun.

Viktige midler

– Dette har vært en flott kampanje for oss i Kirkens Bymisjon. Det er helt topp når en god samarbeidspartner som KIWI ønsker å gjøre noe ekstra, og det i tospann med en av leverandørene sine, sier Østmo.

Hun legger til at KIWI og Orkla Home & Personal Care sammen har bidratt til å løfte frem viktigheten av et varmere samfunn, og ikke minst det å skaffe midler til arbeidet med å virkeliggjøre det.Amy Fjellheim jobber også som frivillig på Kirkens Bymisjons kafé. 📸Torbjørn Brovold

– Som proffe aktører nådde de veldig mange med budskapet i kampanjen, både gjennom butikker land og strand rundt og på digitale flater. Dette har vært en ekstra viktig påminnelse denne høsten, nå som pandemien har ført til at veldig mange har følt på isolasjon og ensomhet, sier hun.

Godt samarbeid

Også KIWI er fornøyd med resultatet av samarbeidet.

– KIWI har over lengre tid bidratt med mat til Kirkens Bymisjons serveringssteder, denne kampanjen er en ny måte å samarbeide på. Det er også spesielt fint at dette samarbeidet ikke bare involverer KIWI og Kirkens Bymisjon, men også Orkla og våre kunder, sier driftsdirektør Vidar Jensen hos KIWI.

Han synes mye tyder på at kundene har satt pris på å kunne støtte gjennom å kjøpe produkter.

– Samtidig har vi fått vise frem samarbeidet vi har med Kirkens Bymisjon, som vi er veldig stolte av. Det bidraget som har kommet inn nå vil kunne bidra til å styrke Kirkens Bymisjon sitt arbeid på serveringssteder, og gjør at enda flere vil kunne få glede av maten der. Dette vil bidra til mange fine sammenkomster der folk kan møtes og bli sett, sier han.

Reduserer matsvinn

Samarbeidet mellom KIWI og Kirkens Bymisjon ble startet allerede i 2004, og i dag donerer mange KIWI-butikker over hele landet matvarer til lokale Kirkens Bymisjon-tiltak.

Dette bidrar både til at Kirkens Bymisjon kan servere flere tusen måltider i året, og til å redusere matsvinn i KIWI-butikkene. Matvarer som er i ferd med å gå ut på dato, blir nå hentet av frivillige og ansatte i Kirkens Bymisjon og serveres i deres kafeer.