Lesetid: 6 min

clock Created with Sketch.

Tilbudet som treffer der ingen andre treffer

For Eivind Meltvik i Kirkens Bymisjon er visjonen enkel: Han ønsker å skape et sted å høre til – også for de som ikke passer inn noen andre steder.

Publisert: 22.10.2020 15.18 Sist oppdatert: 22.10.2020 15.18

Det er en kjølig og frisk morgen i Lillestrøm, rett utenfor Oslo. Høstsola blender allerede bilistene som passerer på vei til jobb, men varmen når ikke helt frem til steintrappa utenfor Kirken Bymisjons lokaler i Nesgata. Om få timer kommer miljøarbeider Jennifer Goff til å lete gjennom posen med hjemmestrikkede plagg donert fra de frivillige, på jakt etter et par votter eller vanter som kan holde en av kafeens gjester varm på hendene når han forsvinner ut igjen etter dagens varme måltid.

Denne morgenen er det pensjonistene Ellen Berg Ellingsen og Amy Fjellheim som står på kjøkkenet her i kafeen til Kirkens Bymisjon Lillestrøm. Dagens middagsmeny er Baligryte, laget fra bunnen av. Det siste året har Ellen kommet hit én gang hver uke for å lage og servere mat i kafeen der alt arbeid på kjøkkenet er basert på frivillig arbeid.

Ellen Berg Ellingsen jobber som frivillig på kjøkkenet til Kirkens Bymisjons kafé i Lillestrøm én gang i uken. 📸Torbjørn Brovold

Da jeg ble pensjonist, visste jeg at jeg ville gjøre noe som betyr noe. Livet er mer enn bare å drikke kaffe og gå på tur, fastslår Ellen Berg Ellingsen.

Bakgrunn: Du kan også bidra til et varmere samfunn! KIWI og Orkla Home & Personal Care donerer 2,50 kr per solgte produkt i oktober til Kirkens Bymisjons arbeid. Les mer om kampanjen her og se hvilke merkevarer som bidrar.

Dagens varme måltid

Det er flere i Lillestrøm som tenker akkurat som Ellen Berg Ellingsen. Takket være disse har virksomhetsleder Eivind Meltvik en base på hele 25 frivillige ildsjeler som stiller opp til kjøkkentjeneste minst to ganger i måneden hver.

Eivind Meltvik er virksomhetsleder hos Kirkens Bymisjon i Lillestrøm. 📸Torbjørn Brovold

quote_marks Created with Sketch.

Målet vårt er å være et tilbud som treffer der ingen andre treffer. At vi kan være med på å fylle ut et tomrom i systemet, synes jeg er en fin tanke.

Eivind Meltvik

− Vi serverer mellom 25-50 gjester hver dag. Middagen koster vanligvis 15 kr, og er for mange det eneste varme måltidet de har denne dagen eller uken. Summen er symbolsk, det handler mest om verdighet å ha mulighet til å betale for seg selv, forteller Meltvik.

I år er mye annerledes, også her i kjelleren et steinkast unna Lillestrøm stasjon. Middagen deles ut gratis for å unngå kontanter og situasjoner som kan føre til økt smitterisiko, og antallet innendørs sitteplasser er redusert fra 50 til 12. De ansatte hos Kirkens Bymisjon deler ut antibac, serverer mat og vasker bord, miljøarbeidet og samtalene må komme litt i andre rekke.

− Likevel ser vi at mange av gjestene våre kommer hit oftere enn før korona. Det har nok også en sammenheng med at mange av de øvrige tilbudene deres er eller har vært stengt, og de savner den sosiale kontakten og det å ha noe å bruke dagen på, tror Meltvik.

I kafeen her i Lillestrøm er alle over 18 år velkomne, og det er ekstra tilrettelagt for gjester som sliter med rus eller psykiatri. Eivind Meltvik forteller at de er et av få steder som ikke lukker døren for rusede personer, så lenge man oppfører seg ordentlig får man bli.

− Målet vårt er å være et tilbud som treffer der ingen andre treffer. At vi kan være med på å fylle ut et tomrom i systemet, synes jeg er en fin tanke.

Et tilbud for alle

Dette er slik Eivind har valgt å organisere Kirkens Bymisjons kafé i Lillestrøm. Andre steder i landet kan kafeene ha en annen funksjon og samle andre gjester. Både mennesker som svinger innom for en kaffe og en samtale, og mennesker som trenger å bli sett for den de er.

Til felles har de likevel at de tilbyr mat, hvile, veiledning og sosialt samvær for dem som trenger det, og er et svært viktig tilbud for mange som ikke føler seg så velkomne andre steder. Pengene som doneres gjennom oktober-kampanjen til KIWI og Orkla Home & Personal Care, vil gå uavkortet til Kirkens Bymisjons møtesteder og kafeer.

− Vi er svært takknemlige for kampanjer som dette. Både fordi det bidrar til økt synlighet rundt hva Kirkens Bymisjon jobber med, og viktigheten av å være til for mennesker som trenger det. Men også fordi våre kafeer er avhengige av finansiering fra flere forskjellige hold. Bidrag som dette, gir oss en større stabilitet og forutsigbarhet, forklarer markedssjef Hans Jacob Torkildsen i Kirkens Bymisjon.

Summen gjestene betaler dekker ikke de faktiske kostnadene for maten. Mange av kafeene har derfor en avtale med Matsentralen, som fordeler overskuddsmat fra matbransjen og ut til ideelle organisasjoner. Over 30 KIWI-butikker samarbeider også med lokale Kirkens Bymisjon-tiltak, og donerer sine overskuddsvarer direkte til disse.

Savner sosial kontakt

Miljøarbeider Jennifer Goff tar seg tid til å slå av en prat med en av kafeens gjester. 📸Torbjørn Brovold

Tilbake i Lillestrøm er steintrappa kostet fri for nattens falne høstblader og skiltet med «åpen kafé» satt frem på plenen. Innenfor glassdøren blafrer tolv tente telys, et på hvert bord, og dagens første gjester har begynt å ta plass. Lukten av Ellen og Amys varme gryterett sprer seg ut i lokalet i takt med at gjestene blir servert.

Eivind Meltvik har jobbet i Kirkens Bymisjon i tolv år, de to siste som leder for blant annet kafeen og møtestedet her i Lillestrøm. Da de måtte stenge ned sammen med resten av Norge tidligere i år, gikk de over til å dele ut matposer og snakke med folk der de møtte dem ute i byen i stedet.

− Det har vært lite koronasmitte i miljøet, den største utfordringen er nok heller at flere isolerer seg i frykt for å bli syke, eller at frykten fører til angst. For andre ser vi at mangelen på sosial kontakt nok er det tøffeste.

Han er glad for smitteverntiltakene som gjør at de kan holde åpent, men ser frem til den dagen vi kan gå tilbake til «normalen» igjen og være i kontakt med andre mennesker på den måten som er mest naturlig for oss.

− Mitt ønske for fremtiden er å ha nok ressurser til å ta imot enda flere gjester, uavhengig av livssituasjon, miljø eller alder. Det er mange som ønsker sosial kontakt, vi tilbyr et sted folk blir sett – uansett hvem eller hvordan du er.

Fakta om kampanjen

  • Fra 12. til 31. oktober 2020 kan du bidra til et varmere samfunn ved å velge produkter fra Orkla Home & Personal Care når du kjøper hygiene- eller vaskeprodukter hos KIWI. Prisen for deg som kunde er den samme som før, den eneste forskjellen er at 2,50 kr av kjøpesummen for hvert solgte produkt doneres uavkortet til Kirkens Bymisjon. 

  • Kampanjen gjelder for merkevarene Dr. Greve, Define, OMO, Blenda og Comfort. Se oversikt over alle produktene her

  • Kampanjen i oktober 2020 kommer i tillegg til samarbeidet KIWI har hatt med Kirkens Bymisjon siden 2004. Mer enn 30 KIWI-butikker over hele landet donerer ukentlig matvarer til lokale Kirkens Bymisjon-tiltak. Ikke bare bidrar dette til at Kirkens Bymisjon kan servere flere tusen måltider i året, det hjelper oss også med å redusere matsvinn i KIWIs butikker. Varer som er i ferd med å gå ut på dato, blir hentet av frivillige og ansatte i Kirkens Bymisjon, og serveres på deres kafeer og andre av deres tiltak over hele landet. Rett og slett vinn-vinn for begge parter. 

Bli KIWI PLUSS-kunde og få 15 prosent Trumf-bonus på all ferskpakket fisk og all fersk frukt og grønt.

Bli KIWI-PLUSS kunde her