KIWI vant Helse- og Omsorgdepartementets utmerkelse for sunnere markedsføring

KIWIs Sunnhetslotteri stakk av med førsteplassen, da prisen for sunnere markedsføring ble delt ut av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.

- Sunnhet til folket har vært vår hjertesak i over 15 år, og det er selvsagt hyggelig at det blir lagt merke til og verdsatt. Dette motiverer oss til å fortsette arbeidet for å inspirere kundene til en sunnere og grønnere handel, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Viktig avtale

Prisen ble delt ut i forbindelse med et kick-off for en ny, revidert intensjonsavtale for et sunnere kosthold 24. januar.

Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold er en viktig avtale mellom helsemyndighetene og en rekke aktører i matbransjen for å bedre kostholdet i befolkningen. Avtalen har konkrete mål om å redusere inntak av salt, tilsatt sukker og mettet fett, og mål om et økt inntak av frukt og bær, grønnsaker, grove kornprodukter, fisk og sjømat i befolkningen. 

Intensjonsavtalen ble etablert av helse- og omsorgsdepartementet og FHI i 2016.

KIWI startet kampen i 2007

KIWIs satsing på sunnhet startet for alvor i 2007, da prisene på frukt og grønt ble kuttet tilsvarende momsen. Det resulterte i at salget av frukt og grønt økte med 23 prosent på kort tid. 

«Momskuttet» ble starten på KIWIs sunnhetssatsing, og kjeden har gjennom årene kommet med flere tiltak for å gjøre det enklere og billigere å spise sunt.
- Vi tror på gulrot i stedet for pisk. Vår filosofi er at det er bedre å premiere sunne valg enn å straffe de mindre sunne, sier marketingsjef Jacob Rolland, som tok imot prisen på vegne av KIWI.

Les mer om KIWIs lavprishistorie her. 

Billigere og morsommere å spise sunt 

I 2016 ble fordelsprogrammet KIWI PLUSS lansert, og per 2021 har over 1,8 millioner nordmenn så langt meldt seg inn. Alle KIWI PLUSS-kunder får 15 prosent, bransjens høyeste bonus, på frukt og grønt. KIWI PLUSS er det eneste fordelsprogrammet i dagligvarebransjen med bonus på fisk.

Som en del av KIWI PLUSS ble Sunnhetslotteriet introdusert i starten av januar 2020. I Sunnhetslotteriet kunne alle KIWI PLUSS-kunder som handler minimum én frukt eller grønt og minst ett fiskeprodukt være med i trekningen om å vinne verdien av hele sin handlekurv. 

Sunnhetslotteriet har siden da vært gjennomført flere ganger, senest som KIWIs Julelotteri julen 2021. Hver runde av lotteriet har resultert i 2700 ukentlige vinnere, som alle har vunnet verdien av handelen. Sammenlagt har det blitt mer enn 90.000 vinnere, der hver KIWI PLUSS-kunde som har handlet varer som kvalifiserer, i snitt har fått tilbake kr. 718. 

- Sunnhetslotteriet skulle gjøre det både billigere og morsommere for våre kunder å handle litt sunnere, forteller Rolland, og legger til at det har vært en stor suksess.

Tallene og effekten av Sunnhetslotteriet er nemlig tydelige:

  • Salget av fersk fisk, fiskekaker, fiskeboller og dypfryst fisk økte med 10 prosent i året, både i 2020 og i 2021.
  •  Blant alle kunder var det 15 prosent økning i antall handlekurver som inneholdt fisk i samme periode.
  • KIWI PLUSS-kundene har i snitt 27 prosent mer frukt- og grønt i sine handlekurver.

Juryens begrunnelse

Ingvild Kjerkol gratulerer KIWI og Jacob Rolland med prisen for best på sunnere markedsføring.
Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol gratulerer KIWI og Jacob Rolland med prisen for best på sunnere markedsføring.

 

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol leste opp juryens begrunnelse:

- Mange burde spise mer fisk, frukt og grønt. KIWI bestemte seg for å stimulere til sunnere handlekurver på en ny og morsom måte gjennom et lotteri for alle KIWI PLUSS- kunder. Alle handlekurver som inneholdt frukt eller grønt og minst ett fiskeprodukt var med i trekningen.
KIWI har premiert mange tusen kunder som har vunnet verdien av sin handlekurv i 2021. Juryen liker kampanjen og applauderer bruken av gulrot fremfor pisk i arbeidet med sunnere kosthold.
Markedsføringen er kreativ og inspirerer folk til å velge sunnere alternativer i handlekurven.

Resultatene taler for seg selv med stor økning i salg av fiskeprodukter i både 2020 og 2021 i KIWI, og KIWI PLUSS kunder har i snitt betydelig høyere frukt- og grøntandel i sine handlekurver sammenliknet med Trumf-kunder som ikke er med i KIWI PLUSS.

Samarbeidet fortsetter

- Samarbeidet mellom helsemyndighetene og matbransjen om å tilrettelegge for et sunnere kosthold videreføres nå til 2025. KIWI lover å fortsette arbeidet for sunnhet til folket for fullt, sier Rolland. Han takker både juryen, kundene og de 14.000 medarbeiderne som har bidratt til gjennomføringen av kampanjen.