Når KIWI får varer levert til butikk, er sjansen stor for at de er kjørt av lastebiler som ikke slipper ut skadelig Co2. Innen utgangen av 2024 er nesten halvparten av ASKOs lastebiler fossilfrie.
Hvert år får KIWI-butikker over hele Norge til sammen 200 000 vareleveranser fra distribusjonsselskapet ASKO.
Takket være innsats over flere år, er mange av leveransene å regne som fossilfrie. Snart kjøres nemlig halvparten av lastebilene til ASKO på elektrisitet, hydrogen eller biogass.
– Vi har jobbet systematisk med dette i 20 år, og har redusert utslippene våre betraktelig. Snart er halvparten av våre egne lastebiler fossilfrie, siden vi får ytterligere 75 elektriske biler levert i løpet av 2024, forteller bærekraftsdirektør i ASKO, Knut Aaland.
Les også: Nå er 120 KIWI-butikker selvforsynte med strøm
Strøm og fossilfritt drivstoff
De aller fleste bilene kjører på strøm. I sentrale strøk med mange ladepunkter, går det bra – vi planlegger for at dagligvarebutikker i hele Oslo vil få fossilfrie leveringer i løpet av 2024. Men der avstandene er størst og ladepunktene færre, gjør ASKO forsøk med andre typer fossilfrie drivstoff i stedet.
I Trondheim testes det for eksempel å kjøre lastebiler på hydrogen, som igjen er produsert med energi fra solceller på lagertakene deres. Disse bilene har en rekkevidde på 500 kilometer.
– I tillegg har vi omtrent 50 biler som går på biogass. Det lages av matavfall hentet fra blant annet KIWI-butikker, som ikke egner seg til dyrefôr. Restene av denne produksjonen blir kunstgjødsel i landbruket, forteller Aaland.
Kler KIWIs grønnfarge
Innen 2026 har distribusjonsselskapet som mål å kun bruke fornybar energi i all transport, samt produsere like mye energi som de selv forbruker. Slike ambisjoner slår godt an i KIWI.
– Vi er både stolte og takknemlige for å få fossilfrie leveranser til butikkene våre, og vi gleder oss til den dagen vi kan si at absolutt alle varene er kjørt fossilfritt fra lager til butikk. Det kler grønnfargen vår godt at flere deler av verdikjeden gjør slike tydelige og ambisiøse klimagrep, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
Les også: KIWIs dyreste og mest effektive klimagrep er (nesten) helt usynlig
ASKO har i tillegg over 100 000 kvadratmeter med solcellepanel på takene sine. Nå går også to nye helelektriske fartøy med varetransport mellom Moss og Horten flere ganger daglig. Ved å flytte deler av varetransporten rundt Oslofjorden fra vei til sjø, oppnår ASKO en reduksjon på 5 000 tonn CO2 og 1 million færre kjørte kilometer årlig.
De siste årene har de også jobbet med optimal fylling av bilene, så de får med seg flest mulig varer på hver tur.
– Vi vet at dette er viktig for alle som jobber i ASKO. Vi merker at de som allerede jobber her er stolte av utviklingen, og at de som søker jobb her har fått med seg tiltakene, sier bærekraftsdirektør Aaland.
Vant klimapris
ASKOs klimaarbeid er omfattende, og det har blitt utført i høy fart. For rundt 20 år siden ble de planene lagt. I 2016 kjørte den første elektriske lastebilen på veiene i Norge. Siden har tiltakene blitt flere og bedre, og i 2020 vant ASKO Næringslivets klimapris for sin innsats med å redusere klimagassutslipp fra virksomheten. «Firmaet er en pådriver for innovative løsninger og teknologiske nyvinninger», stod det i begrunnelsen.
Veien dit har vært delvis humpete, men lærerik.
– Vi var tidlig ute, så det har ikke vært noen å se opp til eller å hente erfaringer fra. Det er dessuten små marginer i transportbransjen, så det har tradisjonelt vært lite investering i fossilfrie alternativer. Vi har måttet finne ut av det selv. Men vi merker at flere kommer etter. Det er mange som kontakter oss for å lære, og vi deler gjerne av vår kunnskap for å hjelpe bransjen, sier Aaland.
Han har stor tro på at de ambisiøse målene om fossilfri transport skal nås innen 2026.
– Teknologien har lenge vært umoden, og det er fortsatt en del å gå på når det gjelder ladepunkter. Men vi ser at det går veien, og vi føler oss sikre på at vi skal klare det vi har bestemt oss for.