Den nye og refillkartongen til Omo, Klar og Blenda tøyvask er blitt en del av Returkartonglotteriet til Grønt Punkt. I tillegg har vinnersjansene økt. Les hvordan du deltar her.
Da kundene ønsket seg refillprodukter som laget mindre søl og inneholdt mindre plast, la produktutviklerne i Orkla Home & Personal Care hodene i bløt. Resultatet ser du nå i butikk. Refillen til Oma, Blenda og Klar tøyvask kommer nå på kartong som er lettere å helle over på originalemballasjen og lettere å dosere direkte fra refillen, hvis du ønsker det.
I tillegg er den mer miljøvennlig. Når du bytter ut posen med kartong, bidrar du til at plastforbruket minsker. Kartongrefillen blir nemlig laget av sertifisert karbonnøytral emballasje, og både kartongen og korken kan resirkuleres som papp og papiravfall. Øystein Lie, produktutvikler i Orkla Home & Personal Care forklarer:
– Vi sparer plast fordi det er mindre plast i kartongene sammenlignet med de alternative emballasjeformatene vi har brukt så langt.
Ifølge Orkla er plastbesparelsen størst om vi sammenligner med de originale plastflaskene med etikett, som da blir mellom 80 og 90 prosent. Plastbesparelsen sammenlignet med refillposer av laminert plastfilm er på cirka 50 prosent.
– Når vi går fra en foliepose til en kartong så går vi fra ikke-gjenvinnbar, ikke-fornybar emballasje fremstilt av fossile olje til en gjenvinnbar emballasje av mer enn 90 prosent fornybare råvarer, som er sertifisert karbonnøytral. Plastforbruket reduseres drastisk og i tillegg reduseres miljøbelastningen knyttet til transport av de ferdige produktene, oppsummerer Lie.
Vil du delta i returkartonglotteriet? Slik gjør du det:
- Skyll kartongen og press den flat.
- Skriv deretter ned navnet og telefonnummeret ditt, eller til den du ønsker skal vinne. Det kan også være en skole, barnehage, svømmeklubb eller lignende.
- Til slutt sorterer du kartongen som papp og papir.
Og i år har kommunikasjonsansvarlig i Grønt Punkt Norge, Gunnar Moen, en gledelig nyhet å legge til:
– Nå er enkeltkartonger likestilt med kubber, så det holder å levere enkeltkartonger for å vinne toppgevinsten.
Dine vinnersjanser er altså større enn noen gang. I løpet av ett år er det fire som blir 100 000 kroner rikere og 120 som får 10 000 kroner, uten at det koster noe å være med. Trekningen pågår på 80 ulike lokasjoner over hele landet, der det trekkes ut mellom én og syv kartonger ut fra innbyggertallet. Senere vil de cirka 180 kartongene fra hvert kvartal gå videre til en nasjonal trekning. Der trekkes 30 vinnere av 10 000 kroner fra hvert kvartal og én vinner av 100 000 kroner.
Kartongens reise
Helt fra sin opprinnelse i 1997, har målet med Returkartonglotteriet vært å unngå at kartonger blir kastet i restavfall. Når du i stedet velger å kaste kartongen i papp og papir, starter kartongen sin reise mot sitt nye liv.
De usorterte drikkekartongene presses til baller og selges til papirfabrikker. Kartongene kvernes dermed opp og tilsettes vann. Papirfibrene går så gjennom en prosess der de renses, tromles og presses, før de blir til nye papp- og papirprodukter med svært lite bruk av kjemikalier. Etter dette kan papiret brukes i gjenskapningen av nye kartonger. Kanskje du en dag kjøper en frossenpizza som er innpakket i din gamle Omo refillkartong? Og hvis du ikke vinner trekningen, så er innsatsen for miljøet en fin trøstepremie.
Tallene i denne artikkelen er kommunisert til KIWI av Orkla Home & Personal Care og Grønt Punkt Norge.