Papirposer bidrar til å redusere plastforsøpling og bruken av plastbæreposer. Kundene har lenge etterspurt papirposer, og Naturvernforbundet hyller initiativet.
Internasjonalt er plastavfall i havet en enorm miljøbelastning. I Norge blir over 80 prosent av alle plastposene brukt til avfall, og svært få poser havner i naturen. Likevel produseres det flere bæreposer enn nødvendig, og mange kunder har etterspurt papirposer som alternativ til plastposen.
– Selv om norske plastposer stort sett ikke havner i havet, er det viktig å kunne tilby et alternativ til våre kunder, sier marketingsjef i KIWI Jacob Rolland.
Naturvernforbundet: – Veldig bra initiativ!
KIWI tilbyr papirposer i alle våre KIWI-butikker.
Dette synes leder i Naturvernforbundet Silje Lundberg er et veldig bra initiativ.
– Her viser KIWI at de forsøker å gjøre noe med det store problemet overforbruk av plast er. Det er kjempebra! Vi håper forbrukerne tar dette godt imot, og velger papirposer over plastposer, sier Silje Lundberg.
Handlenett – beste alternativ
Miljødirektoratets rapport ”Miljøkonsekvenser ved bruk av plastbæreposer” konkluderer med at produksjonen av papirposer er mer ressurs- og energikrevende enn produksjonen av plastposer. Likevel mener Naturvernforbundet at bæreposer i papir er å foretrekke i valget mellom plast og papir.
– Papirposer er bedre enn plastposer både fordi plast er et fossilt produkt som vi bruker olje for å produsere, og fordi skaden plastposer og annen plastemballasje gjør når den havner på avveie er større, sier Lundberg og legger til:
– Det aller beste er om vi har med oss det vi skal frakte varene våre i selv. For eksempel en sekk eller et handlenett vi kan bruke flere ganger.
Handlenett selges i alle KIWI-butikker og koster 10 kroner.
Grønnere plastposer
KIWI har også tatt grep for å gjøre plastposene grønnere. I 2016 gikk vi over til nye plastposer laget av 50 prosent resirkulert plast. Tiltaket førte til at KIWI sparte i snitt 2800 tonn CO2 i året, og senere økte vi andel resirkulert plast i handleposene våre til 80 prosent.