Sunn og kjapp middag

Disse ferdigsuppene kan du spise med den beste samvittighet

Ferdigsupper kan være minst like næringsrike og gode som de suppene du lager selv, og utvalget blir stadig større. Prøv deg frem og finn din suppefavoritt du også.

Da Bramat.no testet et stort utvalg ferdigsupper i august, fikk KIWIs supper i serien Go’Middag på 1,2,3 toppscore og skryt for et høyt innhold av umettet fett, proteiner og grønnsaker. Suppene ble vurdert som et sunt alternativ, som du med god samvittighet kan servere familien til middag.

Denne høsten er valgmulighetene blitt enda større for deg som er ute etter en serveringsklar suppe som både ser og smaker hjemmelaget ut. Fra Eldorado får du nemlig fem nye ferdiglagde supper, som i likhet med Go’Middag på 1,2,3 inneholder en høy andel grønnsaker. Men der Go’Middag-suppene er ferske og skal oppbevares kjølig, kan de serveringsklare suppene fra Eldorado stå i romtemperatur i over ett år før kvaliteten påvirkes. Felles for dem begge, er at de kun trenger å varmes opp før servering.

Sunn ferdigmat

Disse ferdigsuppene fra KIWI er både sunne og gode alternativer til supper du lager selv fra bunnen av. Thaisuppe fra Eldorado finnes i utvalgte butikker, resten kan kjøpes i alle KIWI-butikker.

Klinisk ernæringsfysiolog Tune Sundfør syns det er positivt at det kommer flere sunne ferdigretter på markedet.

– Det gjør det lettere å spise sunt i en hektisk hverdag, sier hun.

Sundfør tror at vi fortsatt har lett for å tenke at halv- og helfabrikat mat er usunt, mens hjemmelaget er sunn, men understreker at det ikke alltid er slik.

– Man kan fint tilberede sunn ferdigmat, og dette er produkter jeg mener vi trenger enda flere av i butikkene. Samtidig er det selvfølgelig viktig at maten smaker godt, for ellers vil vi ikke kjøpe den, uttaler hun.

De nye suppene fra Eldorado finnes i variantene kremet blomkålsuppe, spicy tomatsuppe, tex-mex søtpotetsuppe, kremet gulrotsuppe og thaisuppe. I Go’Middag på 1,2,3-serien kan du velge mellom thaisuppe, tomatsuppe, asiatisk kyllingsuppe og fiskesuppebase.

Slik gjør du suppene enda sunnere

Kikerter, bønner og linser passer i de fleste grønnsakssupper, og bidrar med ekstra protein og fiber.

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør er godt fornøyd med grønnsaksinnholdet i de nye suppene til Eldorado, og sier at saltnivået også er i nedre sjiktet av det man ser blant ferdigsupper.

Suppene kan godt spises som de er, men hun kommer gjerne med noen tips for å gjøre dem enda mer næringsrike. Disse rådene kan du selvfølgelig også bruke med Go’Middag på 1,2,3-suppene som utgangspunkt.

– Du kan for eksempel tilsette hermetiske belgfrukter som kikerter, bønner og linser, som passer i de fleste grønnsakssuppene. Suppen blir da enda sunnere med mer protein som øker metthetsfølelse og gir byggesteiner til musklene våre, og løselige fibre som senker kolesterolet. Og du har fortsatt en rask og billig middag, foreslår Sundfør.

Gjør blomkålsuppen ekstra næringsrik med noen ekstra buketter blomkål og biter av kjøtt. Enten stekt spekeskinke eller hvitt kjøtt, som er et sunnere alternativ.

Til blomkålsuppen anbefaler hun noen ekstra buketter med blomkål eller brokkoli, og gjerne litt hvitt kjøtt. Strimlet kalkun- eller kyllingpålegg fungerer fint.  

– I thaisuppe passer det godt med litt ekstra grønnsaker og noen biter med stekt kyllingbryst, dette behøver ikke være mer tidkrevende. Bruker du for eksempel frosne brokkolibuketter eller strimlet gulrot, tar det ikke lang tid før grønnsakene er møre.

Har du et egg i tomatsuppen får du opp proteinnivået. Dette er jo også en klassiker som både små og store liker.

– Server gjerne denne og de andre suppene med et stykke grovt brød eller et grovt rundstykke, sier hun.

Putt gjerne litt ekstra grønnsaker og kyllingbryst i thaisuppen før servering.