I flere tiår har den populære kjekssjokoladen stått i særstilling når det er snakk om hvilken sjokolade nordmenn flest forbinder med «tur». I en undersøkelse gjort av Mondelēz i 2016 svarte hele 95 prosent at de forbinder Kvikk Lunsj med nettopp dette.
Og det er kanskje ikke så rart, for allerede ved lanseringen i 1937 ble kjekssjokoladen kalt «det ideelle tur- og reserveproviant».
Kvikk Lunsj-reklame anno 1937.Ni Kvikk Lunsj hver i året
- Det ble faktisk sagt at denne sjokoladen hadde samme næringsverdi som ett egg og to stykker brød med smør. Den markedsføringen ville åpenbart ikke funket i dag, ler Tone Seppola i Mondelēz.
I 2021 har vi en litt annen definisjon av sunnhet enn de hadde for 80 år siden, men likevel er det mange som fortsatt setter pris på en sjokoladebit på tur, enten det er til fjells, fots eller på ski.
Rundt 40 millioner stykk av den berømte tursjokoladen forlater Freia-fabrikken i Oslo hvert eneste år – og alle selges i Norge. Det betyr at hver og en av oss i gjennomsnitt spiser ni Kvikk Lunsj i året, og fire av dem spises i løpet av påskeuken.
Aktivitet og trivsel er viktig
Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør vil fra et ernæringsmessig standpunkt ikke anbefale å spise fire sjokolader hver uke. Men hun mener at selv om sjokolade ikke akkurat er supermat, kan du trygt unne deg en sjokoladebit på tur med god samvittighet også ellers i året.
– Det er lov å kose seg innimellom. Trivsel er minst like viktig for helsa som aktivitet og et godt sammensatt kosthold, sier ernæringsfysiologen.
Husk mat
Men sjokoladen bør ikke erstatte vanlig, næringsrik mat på tur.
– Da unngår du å oppleve at energinivået daler og at resten av turen blir tung og slitsom.
God tur!
Samarbeider med DNT
Kvikk Lunsj har samarbeidet med Den Norske Turistforening (DNT) helt siden 1960-tallet. Det startet med at fjellvettreglene ble trykket på baksiden av emballasjen, senere har det blitt fulgt opp med annen nyttig og interessant turinformasjon. I dag er baksiden av pakningen dedikert som en hyllest til de frivillige i Den Norske Turistforening og Skiforeningen.
FRA FIASKO TIL SUKSESS: Kvikk Lunsj ble først produsert med mørk sjokolade. Den mørke sjokoladen ble byttet ut med lys sjokolade etter 10 år, og salget eksploderte. Kjekssjokoladen ble like selvfølgelig som anorakken på tur.
PERFEKT I ANORAKK-LOMMA: Størrelsen på Kvikk Lunsj er den samme som den var da den ble lansert i 1937. På den tiden var anorakken en selvfølge på tur, og formen på den nye sjokoladen var som skreddersydd for det hypermoderne sportsplagget.
MILJØHENSYN: Husker du sølvpapiret sjokoladen var pakket inn i før i tiden? Mange savner folien, men den er fjernet av miljøhensyn og for å bevare produktets kvalitet bedre. Sjokoladen pakkes nå inn i emballasje av resirkulerbar plast.
Kilde: Mondelēz
Bli KIWI PLUSS-kunde i dag
Som KIWI PLUSS-kunde får du alltid 15 % Trumf-bonus på all fersk frukt og grønt