For mange er Kvikk Lunsj et must i sekken når vi legger ut på tur i påsken. Men hvorfor ble det egentlig slik, og hvor mye Kvikk Lunsj spiser vi nordmenn i påsken?
Kvikk Lunsj er hele Norges tursjokolade, og har vært et fast turfølge for nordmenn i generasjoner. Faktisk i mer enn 80 år. Sjokoladen med sprø kjeks overtrukket med Freia Melkesjokolade er mer enn en sjokolade, og har blitt en del av den norske folkesjela.
Hva folk spiste på tur før 1937, vites ikke – men i dag er det utenkelig å si ”ut på tur, aldri sur” dersom man har glemt Kvikk Lunsjen hjemme.
Hele Norges tursjokolade
Da Kvikk Lunsj kom på markedet i 1937 ble den kalt «den ideelle tur- og reserveproviant». Formen på den nye sjokoladen var skreddersydd for det hypermoderne sportsplagget på 30-tallet, nemlig anorakken.
Det var visstnok Freias grunnlegger, Johan Throne Holst, som fikk ideen om tursjokoladen en gang han gikk seg vill i marka. Turkameraten hans klaget over at Throne Holst ikke hadde tatt med seg sjokolade på turen, noe han tydeligvis aldri pleide å glemme. Noen tiår senere kom Kvikk Lunsj på markedet.
Sjokoladen skulle være lett å bære og lett å fortære, og den tok samtidens ernæringsproblematikk på alvor. Det ble faktisk sagt at denne sjokoladen hadde samme næringsverdi som ett egg og to stykker brød med smør. Den markedsføringen ville åpenbart ikke funket i dag.
I dag har vi en litt annen definisjon av sunnhet enn de hadde for 80 år siden, men likevel er det mange som fortsatt setter pris på en sjokoladebit på tur, enten det er til fjells, fots eller på ski.
Samarbeid med Den Norske Turistforening
Kvikk Lunsj har alltid oppfordret det norske folk til å legge ut på tur og gitt oss gode råd på veien. De har samarbeidet med Den Norske Turistforening (DNT) helt siden 1960-tallet.
Det startet med at fjellvettreglene ble trykket på baksiden av emballasjen, senere har det blitt fulgt opp med annen nyttig og interessant turinformasjon. I dag er baksiden av pakningen dedikert som en hyllest til de frivillige i Den Norske Turistforening og Skiforeningen.
Ni Kvikk Lunsj hver i året
Basert på salgstall fra 2021 viser det at hele 40 % av årskonsumet av Kvikk Lunsj skjer i perioden rundt påsken. Rundt 40 millioner stykk av den berømte tursjokoladen forlater Freia-fabrikken i Oslo hvert eneste år – og alle selges i Norge. 15 millioner av disse selges i påsken. Det betyr at hver og en av oss i gjennomsnitt spiser ni Kvikk Lunsj i året, og fire av dem spises i løpet av påskeuken.
Aktivitet og trivsel er viktig
Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør vil fra et ernæringsmessig standpunkt ikke anbefale å spise fire sjokolader hver uke. Men hun mener at selv om sjokolade ikke akkurat er supermat, kan du trygt unne deg en sjokoladebit på tur med god samvittighet også ellers i året.
– Det er lov å kose seg innimellom. Trivsel er minst like viktig for helsa som aktivitet og et godt sammensatt kosthold, sier ernæringsfysiologen.