Vi i KIWI kan godt forstå at mange synes at fisk har blitt dyrt. Her prøver vi å forklare hvorfor det er sånn.
Fisk er en viktig del av kostrådene, og det er mat vi i sjømatnasjonen Norge burde spise mer av. Myndighetene har hatt et mål om å øke fiskekonsumet vårt med 20 prosent, men vi spiser faktisk mindre fisk nå enn for ti år siden.
I KIWI vet vi godt at høye priser er den viktigste grunnen til at mange velger bort sunn mat, blant annet fisk. På samme måte vet vi at kundene våre kjøper mer sunn mat når den sunne maten blir billigere.
Derfor jobber vi hardt for at fisk skal være så billig som mulig i våre butikker. Fisk er en varegruppe med lave marginer for KIWI, selv om fiskeprisene har økt så mye som de har gjort de siste årene.
De siste årene har vi gjort flere grep for å gjøre fisken billigere i butikkene våre, blant annet gjennom forhandlinger med leverandører og med ulike priskampanjer som kutter prisene i perioder. Momskuttet på fisk høsten 2023 slo ifølge SSB ut på konsumprisindeksen. Vi har også i flere runder oppfordret politikerne til å kutte momsen permanent på fisk og andre sunne varer. Om det skulle skje, lover vi å sette ned prisen tilsvarende.
Her er fem grunner til at fiskeprisene har økt mye de siste årene:
1) Råvareprisene har økt kraftig
Råvareprisene på laks har økt ekstra mye de siste årene, og prisene svinger mer. Det gjenspeiles i prisene kundene våre møter i butikk. Vi kan ikke fortelle hva vi betaler for fisken vi kjøper av leverandørene fordi det er konkurransesensitivt. Men vi kan si at vi forsøker å forhandle frem så lave priser som mulig for å kunne tilby lave priser i butikk.
Ørretprisene følger som hovedregel lakseprisene, mens prisene på torsk har blitt påvirket av kvotenedgang, – det vil si at det er bestemt at det må fiskes færre torsk enn før. Lavere tilgang enn etterspørsel globalt presser markedsprisene oppover. Siden den norske kronen har svekket seg blir oppgangen noe mindre i utlandet enn i Norge, noe som bidrar til å holde etterspørselen oppe.
2) Internasjonal etterspørsel
Laks og torsk fra Norge er internasjonalt ettertraktede varer, og særlig norsk laks er først og fremst en eksportvare. Norsk dagligvare kjøper under én prosent av all laks som blir produsert her i landet. Det er særlig etterspørsel etter den høyeste kvaliteten, og det er også den vi er interessert i. Når etterspørselen er større enn tilbudet, stiger prisene. Fisken selges til dem som er villig til å betale mest, og det presser også opp innkjøpsprisene våre – særlig når vi konkurrerer med aktører som betaler i euro.
3) Den norske krona har blitt svakere
Norske lakseprodusenter selger i et globalt marked. Den norske krona er svekket de siste årene. Siden den norske kronen har svekket seg mot både euro og dollar, blir altså prisøkningen vi opplever i norske kroner noe redusert i det globale markedet. Da holdes etterspørselen oppe, og dermed også prisnivået. Alle som har vært på ferie i det siste, vet at det har blitt dyrt å betale restaurantregninga med bankkort fra Norge. Slik er det også i laksemarkedet for tiden.
4) Lakseprisene varierer stort fra måned til måned
Mange viser til at prisene på spotmarkedet, en slags børs for kjøp og salg av fisk, er lavere enn prisen i butikk kan forsvare. Her er det viktig å vite én ting: Prisene på laks varierer mye og fort. Spesielt de siste årene har det vært opptil 30 prosent forskjell i pris fra den ene til den andre måneden. Når prisene noen ganger er lave på spotmarkedet, er det derfor ikke nødvendigvis helt relevant for butikkprisene, fordi fisken allerede er kjøpt.
5) Økte kostnader i alle ledd
Leverandørene våre sier at en av hovedårsakene til økningene i råvareprisene på fisk er økte kostnader i hele verdikjeden. Med «verdikjeden» mener vi alle dem som har noe med fisken å gjøre frem til den havner i butikkhylla. De økte kostnadene handler de siste årene blant annet om transport, emballasje, strøm og lønn. Når alle leddene trenger mer penger for å dekke opp disse kostnadene, blir fisken også dyrere i aller siste ledd – altså i butikkhylla.