Slik har det gått med KIWIs sunnere priskrig

KIWI oppsummerer sine siste kampanjer: priskutt på norske grønnsaker, fisk og kylling.

Tidligere i høst giret KIWI opp priskrigen på sunnere produkter. Først hadde vi fire uker med momskutt på norske grønnsaker, deretter fire uker med momskutt på fisk og til slutt et 20 prosent priskutt på kylling. Nå er resultatene fra de første kampanjene klare, og KIWI har allerede kuttet prisene på en helt ny varegruppe.

Den første kampanjen startet bare dager etter at norske helsemyndigheter lanserte de nye, nasjonale kostrådene.

– Vi ønsker å hjelpe kundene våre med å ta gode valg og vet at pris er svært viktig for hvilke valg man tar i butikk. Derfor satte vi ned prisene for å gjøre det enda mer attraktivt å velge sunnere mat, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

jan paul med gjenbruksnett.png
KIWI-sjefen, Jan Paul Bjørkøy.

Spørreundersøkelser utført av Respons Analyse viser det samme: Sju av ti ønsker å følge kostholdsrådene, og særlig rådet om frukt og grønt. Problemet? Det er for dyrt. Hele 94 prosent av respondentene mener frukt og grønt er blitt “litt eller svært dyrt”.

Frukt og grønt-fest i hele landet – og særlig i sør

Momskuttet på norske grønnsaker inkluderte de 25 mest solgte produktene, og allerede første uke økte salget med 30 prosent sammenliknet med uka før. Det gikk særlig mye mye av grønnsaker som blomkål, brokkoli og agurk. Flere butikker tidoblet salget av enkelte produkter.

KIWI Vågsbygd senter i Kristiansand var butikken som solgte aller mest blomkål og brokkoli i hele landet denne uka – og totalt 55 prosent mer norske grønnsaker enn vanlig.

gulrot-tomat-brokkoli-lok.jpg
Handlet du norske grønnsaker i september?

– Det gikk over to tusen blomkål og brokkoli første uka. Jeg hører at kundene er kjempepositive til denne kampanjen, og jeg synes selv det er bra at vi fremme norske grønnsaker. Det går mye varer, så vi står på, trøkker til, har masse grønnsaker i butikk og fyller på hele dagen. Sånne uker på jobb er det gøyeste som finnes, sier butikksjef Ståle Molaug.

Totalt solgte KIWI 21,44 prosent mer av de norske grønnsakene gjennom de fire ukene med momskutt, om man sammenliknet med tilsvarende uker året før.

Fisk til alle

Samme dag som grønnsakskuttet ble avsluttet, startet et momskutt på over 150 fiskeprodukter. Både frosne, ferske og bearbeidede produkter som fiskepinner, fiskegrateng og liknende var med i kuttet. Det er tredje gang KIWI gjennomfører momskutt på fisk.

laks-potetmos.jpg
Det var nok flere som hadde fisk på ukemenyen i oktober.

– Vi har hatt svært gode tall på fiskesalget i de tidligere rundene, så vi var optimistiske også denne gangen. Pilene peker feil vei når det gjelder fiskekonsumet i Norge, og det vil vi gjøre noe med. Vi har flere ganger vist at lavere priser på sunn mat gjør at kundene våre kjøper mer av den sunne maten, og derfor er vi ikke overrasket over tallene vi ser nå, sier KIWI-sjef Bjørkøy.

Momskuttet ble nemlig vellykket også denne gang: 32 prosent økning gjennom alle fire ukene på varene som var med i priskuttet.

Kylling førte til full fart i butikkene

Momskuttet på fisk ble etterfulgt av en kyllingkampanje, i tråd med kostrådenes anbefaling om å velge hvitt foran rødt kjøtt. Salget var over all forventing, og butikkene og leverandørene har virkelig stått på for å klare å levere volumet kundene har ønsket.

– Første uke solgte vi 81 prosent mer enn uka før. Enkelte produkter hadde opp mot 300 prosent økning. Da vet vi at det er bra fart ute i butikkene, sier KIWI-sjef Bjørkøy.

Etter de fire ukene med priskutt på kylling, økte totalsalget på kampanjeproduktene med totalt 35 prosent.

Lovise_toppbilde.jpg
Nydelig pasta, med kylling til en litt billigere penge.

Blant produktene som økte mest, finner vi pakken med 1,1 kilo kyllingfilet fra Prior, som hadde salgsøkning på hele 169 prosent. 200 gram stekt&skivet kyllingfilet med smak av soltørket tomat økte med 96 prosent og 280 gram kyllinglår fra Lovise økte med 85 prosent. De mest solgte produktene var imidlertid 1,4 kilo kyllingfilet fra First Price, samt 400 gram strimlet kyllingfilet fra Prior.

KIWI-sjefen kaller priskrigen en seier for folkehelsen:

– 12 uker med moms- og priskutt har vært en knallsuksess, og veksten har vært over all forventning. Vi håper og tror det har inspirert flere til å etablere nye vaner og å ta sunnere valg i butikk.

Priskutt på alkoholfritt øl

KIWI ønsker ikke bare å gjøre det enklere og billigere å spise sunt. Mandag 18. november fulgte vi nemlig opp med et nytt priskutt på alt alkoholfri øl.

– Vi vil ikke legge oss opp i hva folk velger å drikke, men vi ser alltid etter hvordan vi kan gjøre sunnere valg billigere. Derfor har vi nå kuttet prisen på alt alkoholfritt øl, til og med nyttårsaften, forteller KIWI-sjefen.

alkoholfritt-ol-til-pinnekjott.jpg
Nå kan du nyte billigere, alkoholfritt øl til julematen. 

Totalt er det 26 alkolfrie ølvarianter som er kuttet i pris med mellom 13 og 59 prosent. Utvalget kan variere fra butikk til butikk, men 12 varianter finner du i alle våre butikker. 

– Å velge alkoholfritt er en økende trend, særlig blant unge. Bare så langt i år har salget av alkoholfritt øl i KIWI vokst med 14 prosent målt mot fjoråret, og vi selger klart mest alkoholfritt øl i Norge.