
Butikksjef Kamilla vekket medarbeider hver dag i et halvt år
Ekstrainnsatsen kostet henne noen sekunder om dagen. For André ble det veien til fast jobb, ny selvtillit og en følelse av å ha blitt sett og høre til.
Da André (32) tuslet inn dørene på Kamilla Handelands KIWI-butikk på Bryne høsten 2020, var han motivert for å jobbe. Veien dit hadde vært tøff, med utfordrende skolegang og en rekke forsøk på arbeidstrening, men nå møtte butikksjef Kamilla en hyggelig og blid medarbeider med arbeidslyst.
Så var det noe som endret seg. André begynte å forsove seg. Til hver eneste vakt, uavhengig av om vakta startet tidlig om morgenen eller sent på ettermiddagen.
– En dag tok han meg til side og fortalte: «Ting er ikke så lett om dagen. Jeg sover nesten ingenting. Jeg vil jobbe, men jeg tror ikke det går lenger». Han var både lei seg for at han ikke fikk det til og hadde samtidig dårlig samvittighet for å skuffe meg og kollegene.
André ville gi opp, men Kamilla fikk en idé.
– Hva om jeg ringer og vekker deg før jobb?
God morgen!
De neste månedene gjorde hun nettopp det. Hver eneste dag. Nøyaktig én time før Andrés vakt startet, ringte telefonen: «God morgen! Er du våken? Vi snakkes snart».
– Han hadde jo ikke lyst til å forsove seg. Han ville jobbe, få til noe og være en del av butikken. Jeg så en helt super fyr med masse potensial, som var godt likt av kunder og kolleger, men som hadde en utfordring, sier hun.
Telefonrutinene hjalp: André kom seg på jobb. Han lærte, begynte å få til ting, kjente på mestringsfølelse, fikk selvtillit. Begynte å blomstre. Seks måneder senere kunne Kamilla slutte å ringe. I dag har André fast jobb og er en viktig del av butikken.
– Jeg er helt klar over at det ikke egentlig er butikksjefens ansvar å vekke sine medarbeidere. Men dette hjalp meg ut av et mørkt sted, og jeg er uendelig takknemlig for å ha fått en ekstra sjanse. Nå gjør jeg mitt beste hver dag i en sosial og trygg jobb, og jeg føler at jeg bidrar til noe, forteller André.
Trengte noen som så han
Butikksjef Kamilla mener aktører som KIWI har et stort ansvar for å bidra til å få folk ut i arbeid. Hun innrømmer at det nok hadde vært enklere å ansette noen uten hull i CV-en eller noen form for utfordringer i stedet.
Hvis de 30 sekundene gjør at vi får en steinbra kollega, og han føler han finner sin plass i livet, da synes jeg det er god bruk av tid!
– Men da hadde vi jo ikke bidratt til noe eller hjulpet noen. Jeg tror ikke det André trengte var en slags menneskelig vekkerklokke. Han trengte noen som så ham, og som inkluderte og satset på ham. Det kostet meg 30 sekunder om dagen, men det ga ham et signal om at vi gjerne ville ha ham med. Hvis de 30 sekundene gjør at vi får en steinbra kollega, og han selv føler han finner sin plass i livet, da synes jeg det er god bruk av tid, sier Kamilla.
Hun mener det finnes mange der ute som krever det lille ekstra fra sine kolleger og ledere. Man kan velge å se de menneskene, finne ut hva de trenger for å fungere i jobben og hjelpe dem til å bli en god medarbeider. Men man må klare å finne ut hva de er gode på – ikke bare hva de ikke får til.
– Jeg kan ikke kreve at alle medarbeidere springer like fort, eller at de tømmer like mange paller med tørrvarer på kort tid. Men kanskje de er helt ekstremt gode til å snakke med kundene, for eksempel.
André er et godt eksempel på en som virkelig gir tilbake etter at butikksjefen strakk seg litt lenger enn det som egentlig er forventet av henne.
– Han har blitt et enormt bidrag til det sosiale blant kollegene og er i tillegg svært verdsatt blant kundene. For å si det sånn: Hvis André ikke er på julebord, da er det noe som mangler.



