Dette er hjertet i KIWI

- KIWIskolen er det fysiske beviset på at vi tar medarbeiderne i KIWI på alvor, sier opplæringssjef Martin Olstad. I 2024 hadde de over 1 100 medarbeidere innom klasserommene på Lierstranda, der kompetanseutvikling for alle er satt i system.

På KIWIskolen skal vi skape forståelse for hvorfor vi gjør som vi gjør. Ofte vet KIWI-medarbeidere hva de skal gjøre, men kanskje ikke hvorfor de gjør det på den måten.

Martin Olstad (46) har ledet arbeidet på KIWIskolen siden 2022. Han er selv tidligere butikksjef og distriktssjef i KIWI, og er sånn sett et godt eksempel på hva skolen driver med: Kontinuerlig kompetanseutvikling på alle nivåer.

– Det er et viktig samfunnsansvar å gjøre dette. KIWI er en stor aktør, og det skulle bare mangle at vi tar skikkelig vare på folka våre. Om de leverer en god porsjon egeninnsats og holdninger, kan de nå så langt de vil.

KIWIskolen er noe av det første medarbeiderne blir kjent med når de starter i jobben, og den følger dem gjennom hele KIWI-karrieren, uansett hvilken stillingstittel de har. Med et fysisk bygg med klasserom og fem fulltidsansatte, er den helt unik i bransjen.

Les også: KIWIskolen: Lønnet utdanning som ruster for arbeidslivet

Bedre og mer effektive butikker

KIWI har en klar egeninteresse av å utvikle egne medarbeidere. Det å få tak i folk er ikke alltid lett, og det blir nok ikke noe lettere fremover heller.

– Derfor er det så viktig å ta vare på dem vi har allerede, og sørge for at de kjenner at de blir satset på og stadig lærer noe nytt. For å beholde medarbeidere må vi by på faglig utvikling, personlig utvikling og en tydelig karriereplan. Jeg mener vi driver hjertet i KIWI, sier opplæringssjef Martin.

Kursene på skolen er for alle medarbeidere: Noen vil lære seg hvordan de åpner og låser butikken riktig og effektivt. Andre vil lære hvordan de kan gjøre jobben sin som frukt- og grøntansvarlig best mulig, eller de vil ta fagbrev og bli butikksjef.

For å beholde medarbeidere må vi by på faglig utvikling, personlig utvikling og en tydelig karriereplan.

– Karriere handler ikke bare om det å gå oppover, men å utvikle seg der man er. Skolen viser at vi vil investere i folka våre, og da mener vi absolutt alle sammen. Så lenge de vil selv, selvfølgelig, sier opplæringskonsulent ved KIWIskolen, Malene Skonnord Lindberget.

Hun har vært sentral i utviklingen av KIWIskolens kompetansekart – en fysisk plakat som henger på pauserommet eller lageret i alle KIWI-butikker. Plakaten er en enkel visuell fremstilling over alle praktiske oppgaver som kan læres i butikk. Det er totalt 72 ulike temaer man som medarbeider kan lære seg i kompetansekartet.

– Det viser hvor mye som skal til for å få en butikk til å gå rundt. Tanken er ikke at alle skal kunne alt på plakaten, men å vise dem som er på jobb hvilke utviklingsmuligheter som finnes. Og at man kan ta ansvar for egen læring, for på plakaten ser man også hvem andre i butikken som kan lære deg det du ønsker å lære, sier hun.

Malene understreker at det også handler om å gjøre butikkene bedre og mer effektive, samt å gi folk mer mening og motivasjon i arbeidet.

– Jobben blir mer givende jo mer man kan. Og så blir hverdagen enklere og mindre sårbar for alle som er på jobb, ved at det er flere som kan hoppe inn i andre oppgaver om noen blir syke, for eksempel.

Ingen blir utlært

Gjennom fysiske samlinger, webinarer, digitale spill, podkaster og mange andre pedagogiske virkemidler, kan KIWIskolens elever alltid lære noe nytt, som gjør dem bedre rustet til å gjøre en enda bedre jobb. Skolen er helt gratis. Og selv om den fysisk ligger i Lier, er den for alle i hele landet.

– Bor du i nord, transporterer vi deg ned og sørger for både overnatting og mat, før vi får deg helt hjem igjen. Tiden du bruker er selvsagt lønnet. Det eneste dette koster, er egeninnsatsen. Vi ser på det som en god investering i bra folk. Folk vi trenger for å sørge for at kundene våre møter en best mulig butikk, uansett hvilken KIWI de velger. Jo flere som kan mer, jo bedre blir butikkene våre, sier opplæringssjef Martin.

Det er ingen tvil om at det er attraktivt å delta på KIWIskolens mange kurs. I 2024 hadde skolen over 1 100 kursdeltakere fysisk på plass i lokalene på Lierstranda utenfor Drammen. I tillegg kunne de telle over 45 000 gjennomførte digitale kurs. Ikke verst for en organisasjon med 15 000 medarbeidere.

– Tilbakemeldingene er veldig gode, også fra folk som i utgangspunktet er skolelei. For en som lett går over 20 000 skritt om dagen, kan det være tungt å sette seg på skolebenken igjen, selv for en kort periode. Men her har vi laget et variert opplegg vi ser fungerer, sier Martin.

De siste årene har medarbeidere som blir valgt ut til å bli trainee, et utdanningsprogram for fremtidige butikksjefer i KIWI, fått tilbud om å ta fagbrev, slik som i mange andre yrkesfag. Det har foreløpig de aller fleste slått til på.

Det fagbrevet er like mye verdt som et fagbrev som elektriker, tømrer eller andre yrkesfag.

– Det fagbrevet er like mye verdt som et fagbrev som elektriker, tømrer eller andre yrkesfag. Jeg tror det er viktig for anerkjennelsen av yrket vårt. Vi vet at det er masse stolthet internt, men kan kjenne på at de utenfor bransjen ser litt ned på jobben.

For dem som allerede har lederstillinger, for eksempel butikksjef, er etterutdanningsmulighetene nærmest uendelige.

– Det er utrolig mye å lære. Ledelse, utvikling av medarbeidere, kundeservice, alle de ulike varekategoriene, rekruttering, kommunikasjon, markedsføring, dagligvaremarkedet, trygg mat, sikkerhet, økonomi, bærekraft, kultur og mye, mye mer. Ingen blir utlært i KIWI, sier opplæringssjefen.

Relatert innhold