– Veldig mange kan mye mer enn du tror

At Line Erlandsen (30) jobber på KIWI Biesletta i Grimstad, er ikke en typisk «mot-alle-odds-historie». Tvert imot: En litt lengre snor til lagerporten og oppgaver tilrettelagt for akkurat henne, var det som skulle til for at hun ble en av mange viktige medarbeidere i butikken.

– Jeg er mest opptatt av det jeg faktisk kan gjøre. Det er ikke noe poeng å gå rundt og peke på ting jeg ikke kan gjøre.

Line Erlandsen (30) har alltid med seg sin manuelle rullestol på jobb i KIWI. Hver torsdag kjører hun den rundt i butikken på Biesletta i Grimstad og rydder i hyllene. Som regel dytter hun også en pappeske foran seg. I den samler hun søppel, papp og annet som ikke skal være i veien for kundene, før hun kjører ut på lageret og sorterer avfallet.

Hun er født med spinocerebellar ataksi, en diagnose som blant annet gjør det vanskelig å gå eller stå i mer enn minutter av gangen. Men hun er også født med en god dose positiv innstilling og har mye å bidra med i sin butikkjobb.

Du må aldri undervurdere en på hjul! Hvis jeg får en oppgave jeg ikke får til slik det opprinnelig var tenkt at man skulle utføre den, da prøver jeg minst ti andre måter. Det finnes alltid en løsning.

Flere i næringslivet kan gjøre mer

Butikksjef og arbeidsgiver Vegard Landås (30) mener det ikke har krevd spesielt mye tilrettelegging å ha Line som medarbeider.

– Vi har egentlig bare montert en litt lengre snor på lagerporten. Ellers har det handlet om å finne oppgaver som passer henne. Line er en evig optimist som tar alle utfordringer på strak arm, så det har ikke vært vanskelig.

Lines stilling i KIWI er i dag et samarbeid med Jobbsentralen i kommunen. Butikksjefen mener mange flere i næringslivet kan gi flere mennesker muligheten i jobb, selv om de kanskje har en form for ekstra utfordring eller ikke løser arbeidsoppgaver akkurat sånn som man hadde sett for seg.

– Alle er gode på noe, om det så er fysiske oppgaver, sosiale bidrag eller noe helt annet. Line leverer bra på mye. Hun hever butikkstandarden betraktelig ved å sørge for orden og ryddighet på gulv og i hyller, og så er hun ikke minst en veldig sosial person, som gjerne slår av en prat med kundene og bidrar til godt sosialt samhold blant kolleger. Jeg er veldig glad for at vi får ha henne her, sier Vegard.

Spør mer, anta mindre

Line selv har tidligere opplevd mange avslag på arbeidsmarkedet, selv om hun har en god CV. Hun har en klar mistanke om hvorfor.

– Det er nok lett å tenke at det å ansette noen med en funksjonsnedsettelse betyr masse ekstra utgifter til tilrettelegging. Men tilrettelegging handler også om hvilke oppgaver man får. De må tilrettelegges ut fra hver enkelt person. En med multihandikap kan kanskje ikke kjøre truck, men kan helt sikkert gjøre masse annet. Arbeidsgivere må bare være åpne for andre måter å gjøre ting på enn de pleier.

Lines oppfordring til andre arbeidsgivere er å spørre mer og anta mindre.

– Veldig mange kan mye mer enn du tror, og det er den personen selv som kjenner sine muligheter og begrensninger best. Ikke undervurder dem, men la dem i det minste vise hva de kan før du tar et valg! Det er alltid mulig å finne arbeid som er tilrettelagt for hver enkelt persons nivå.

Hun setter stor pris på tilliten og mulighetene hun har fått på KIWI Biesletta og er glad for å ha en fast jobb å gå til. Line har dessuten skryt å dele ut til kundene hun møter:

– Jeg var litt spent på om de bare ville se rullestolen, men alle ser meg i øynene og snakker heldigvis til meg som en hvilken som helst annen medarbeider. Det betyr mye for meg!

Relatert innhold