Er du en av mange som pleier å starte dagen med en rykende fersk kopp kaffe din Nescafé Dolce Gusto kapselmaskin? Nå kan du resirkulere kapslene!
Nordmenn er blant verdens mest kaffedrikkende folkeslag. Ifølge nettstedet kaffe.no drikker 7/10 nordmenn kaffe hver eneste dag, og kapselkaffe er blant det som drikkes aller mest. Faktisk oppgir så mange som en tredjedel at de eier en kapselmaskin.
Og det er kanskje ikke så rart. Med kapselmaskinenes inntog på 2000-tallet ble det mulig å brygge én enkelt kopp kaffe raskt, tilnærmet uten innsats. Det mange imidlertid ikke er klar over, er hva de skal gjøre med kapslene etter at kaffekoppen er drukket opp.
Resirkulering til besvær
De fleste har et forhold til at ulike materialer bør gjenvinnes forskjellig, og mange har én eller annen form for søppelsortering hjemme. Likevel kan det av og til være forvirrende å vite hvor ulike produkter hører hjemme, spesielt når de består av flere materialer.
Kaffekapsler består stort sett av en kombinasjon av ulike materialer, som for eksempel plast, aluminium og kaffegrut. Dette gjør det vanskelig å vite hvor dea skal resirkuleres. De ulike delene bør helst sorteres hver for seg og være så rene som mulig, men dette blir fort nedprioritert i en hektisk hverdag.
Mange kapsler har derfor en lei tendens til å ende opp i restavfallet, som er langt fra det beste og mest miljøvennlige alternativet. Heldigvis finnes det nå en bedre løsning!
Gi kapslene nytt liv
Nestlés Nescafé Dolce Gusto er blant Norges mest solgte kaffekapsler, som blant annet er tilgjengelig i alle KIWI-butikker i Norge. I tillegg til å tilby sort kvalitetskaffe på kun få sekunder, finnes det også en rekke velsmakende melkebaserte varianter, som cappuccino, cafe latte og macchiato. Rett og slett noe for enhver kaffe-elsker.
Nå har imidlertid kaffekosen blitt enda bedre! Nescafé Dolce Gusto har lenge ønsket å tilby sine kunder en grønnere løsning for resirkulering av kaffekapsler. I samarbeid med resirkuleringsspesialistene i den globale miljøvirksomheten TerraCycle, tilbyr de derfor nå en enkel og smart panteordning på alle Nescafé Dolce Gusto-kapsler.
— Nestlé inngikk samarbeidet med Terracycle fordi de har en innovativ tilnærming til resirkulering av produkter som ikke alltid er så enkle å resirkulere. Vi samarbeider med dem om tilsvarende resirkuleringsprogram for kaffekapsler i flere andre land, med veldig gode erfaringer, forteller Axel Heiberg-Andersen som er kommunikasjonssjef i Nestlé.
Slik fungerer det:
Panteordningen er like enkel og knirkefri som det er å lage en velsmakende kopp Nescafé Dolce Gusto-kaffe. Alt du trenger å gjøre er å melde deg på resirkuleringsprogrammet på terracycle.no, samle opp brukte kaffekapsler og sende dem til TerraCycle slik at de kan få nytt liv. Portoen dekkes av Nescafé Dolce Gusto, slik at det blir helt kostnadsfritt for deg som forbruker.
Som takk for at du resirkulerer, mottar du poeng hver gang du sender inn kaffekapsler til TerraCycle. Disse poengene kan omgjøres til penger, som kan doneres til en veldedig organisasjon som du selv velger. På den måten kan den miljøbevisste kaffedrikker nyte en kopp kapselkaffe med enda bedre samvittighet.
Grønnfarge som forplikter
Bærekraft, sunnhet og miljø er viktige verdier for KIWI. Ikke bare gjenspeiles det i hele vår drift, kommunikasjon og virke, men vi har også en grønnfarge som forplikter oss til å ta gode, grønne valg for kloden. Dette betyr at vi også setter krav til våre leverandører, fremhever gjerne dem som tar grønne initiativ, eller som gir tilbake til samfunnet. Rett og slett merkevarer med mening.
Her er noen av våre samarbeidspartnere som gjør noe ekstra for miljøet eller samfunnet rundt seg.
Sørger for rent vann på Madagaskar
Siden 2010 har KIWI vært signaturpartner med hjelpeorganisasjonen UNICEF. I løpet av de fem første årene av samarbeidet, bidro vi til å bygge 21 skoler i den svært fattige øyrepublikken Madagaskar. Disse skolene har sikret utdanningsmuligheter for 6500 barn.
Siden 2015 har fokuset vært på å gi de samme skolene og deres nærområder tilgang til rent drikkevann. For å ytterligere øke støtten til dette vannprosjektet, lanserte vi derfor i 2017 et samarbeid med Isklar. For hver kjøpte Isklar-flaske, ble to kroner donert til vannprosjektet. På den måten kunne KIWIs kunder selv være med å bidra.
I løpet av ett år ble hele 1.257.754 kr samlet inn gjennom samarbeidet mellom KIWI, Isklar-produsent United Bakeries og UNICEF. Legger vi til beløpet fra høsten 2017, har KIWIs kunder bidratt med over 1,4 millioner kroner til vannprosjektet.
Vil du lese mer om prosjektet? Da kan du klikke her.
Tyggegummien som bidrar til bedre tannhelse
Visste du at du som KIWI-kunde kan hjelpe tusenvis av barn bare ved å tygge en tyggegummi etter hvert måltid? Bare i fjor donerte våre kunder over 250.000 kroner på denne måten.
Å tygge tyggegummi etter måltidet bidrar til å rense tennene og gi deg frisk pust, men det er ikke den eneste fordelen det kan gi. Hver gang du kjøper en pakke EXTRA tyggegummi hos KIWI, bidrar du også til bedre tannhelse for tusenvis av barn i Botswana og Ghana.
Prosjektet startet i 2013, og har siden da bidratt til at nesten 250 000 barn i Botswana og Ghana har fått opplæring i hvordan de kan ta vare på tennene sine. Dette i et område der andre utfordringer gjerne får mer fokus, og tannhelse derfor blir nedprioritert. «Chew for change»-prosjektet gir lærerne den nødvendige kompetansen de trenger for å kunne veilede barna i hvordan de skal pusse tennene, samt opprettholde en god munnhygiene.
Les mer om prosjektet og samarbeidet her
Dyrematen som metter hjemløse dyr
En annen samarbeidspartner som bidrar til et bedre samfunn, er Mars. Mars er for folk flest bedre kjent som moderorganisasjonen bak de kjente merkevarene PEDIGREE®, WHISKAS® og SHEBA®. Årlig deler Mars ut mange tusen måltider til sultne hunder og katter i Foreningen for omplassering av dyr (FOD), og dette er du som KIWI-kunde med på å bidra til.
Prosjektet startet i 2013, og arrangeres årlig i forbindelse med den internasjonale markeringen av Dyrenes dag 4.oktober. Hvert år mellom 1.september og 4.oktober donerer derfor Mars ett måltid per PEDIGREE®-, WHISKAS®- og SHEBA®-produkt som blir solgt hos KIWI i denne perioden. Fra 2014 til 2018 utgjorde dette 875.000 måltider.
Vil du lese mer om hvordan dette initiativet hjelper dyrene på FOD-gården? Klikk her.
Maten som får nytt liv
Visste du at maten som ikke blir solgt, doneres fra KIWI-butikkene til Kirkens bymisjon?
I årevis har KIWI jobbet beinhardt for å redusere matsvinn, og har som mål å halvere matsvinnet innen 2025. Et av initiativene vi har for å klare dette, er å dele ut mat til vår samarbeidspartner Kirkens Bymisjon.
KIWI har samarbeidet med Kirkens Bymisjon siden 2004, men i 2017 ble imidlertid avtalen relansert. Bakgrunnen var at KIWI, etter ønske fra kundene, begynte å prise ned varer med kort holdbarhet. Dette førte til at det var færre varer igjen til Kirkens Bymisjon.
I første omgang ble 30 butikker plukket ut til å donere overskuddswaten til Kirkens Bymisjon, fremfor å selge den til halv pris. Varer som er i ferd med å gå ut på dato, blir derfor hentet i butikken, og servert på Kirkens Bymisjons kaféer, møtesteder og aktivitetstilbud.
Bidraget fra disse butikkene har ført til at Kirkens Bymisjon har kunnet servere tusenvis av måltider hvert eneste år, og stadig flere butikker blir med på avtalen.