Det finnes sjampoer i alle prisklasser, men trenger vi egentlig å kjøpe de dyre variantene hos frisøren?

Silje Nome er én av tre kjemikere for den norske hårpleieserien Define, og jobber med å lage sjampo. Hun er ikke så sikker på at de dyre frisørsjampoene er det beste valget.

– En sjampo skal levere på én ting først og fremst. Det viktigste er at den vasker håret ditt rent, sier hun.

Dyr vs billig

Silje tror det er veldig liten forskjell på dyr og billig sjampo. Hun forteller at dyre sjampoer kan bruke mer eksklusive og trendy ingredienser, men som til syvende og sist gir samme resultat som en billigere ingrediens i en dagligvaresjampo.

– Skal jeg være helt ærlig handler det nok mye om emballasje. Også har man kanskje dyrere parfymer i dyre sjampoer. Ellers er det veldig liten forskjell, tror Silje.

Førsteamanuensis Tore Skodvin ved Kjemisk Institutt ved Universitetet i Bergen bekrefter Define-kjemikerens antakelser.

– Jeg tror nok at produsentene tar seg godt betalt for innpakningen av produktet og man betaler nok en god del for merkevarenavnet, har han tidligere uttalt til VG.

Kortreist sjampo

Define er i dag Norges største hårpleieserie i norsk dagligvare. Produktene utvikles i Norge og produseres i Skandinavia, noe som vil si at du får kortreist hårpleie.

– Før trodde jeg at sjampo og sminke var noe man kun lagde i Paris, ler Silje, som nå jobber på Skøyen i Oslo med å lage nettopp sjampo.

Define har stort fokus på miljø og bærekraft, og søker kontinuerlig etter gode miljøvennlige løsninger innen formulering og emballasje.

Omstendelig testing 

Silje har utdannelse fra Norges Miljø- og biovitenskapelige Universitet, og har jobbet med utvikling av hårprodukter i fire år. 

– Jeg er veldig stolt over at vi gjør dette i Norge, og jeg er veldig trygg på at produktene er bra, sier hun.

Basert på ideer fra et frisørteam med Lise Holm-Glad i spissen, utvikler Silje og kollegene produkter som testes omstendelig både i Define sitt laboratorium og hos frisørteamet til ønsket kvalitet er oppnådd. Ingen av produktene er testet på dyr.

KVALITETSKRAV: Frisør og teamleder Lise Holm-Glad forteller om en omstendelig testprosess der ingen produkter kommer gjennom før de er kategorisert som «veldig bra» eller «ekstremt bra».
KVALITETSKRAV: Frisør og teamleder Lise Holm-Glad forteller om en omstendelig testprosess der ingen produkter kommer gjennom før de er kategorisert som «veldig bra» eller «ekstremt bra».