Slik lager du litt sunnere tapas hjemme

Samlebilde av tapas

Her får du tipsene til hvordan du dekker et litt sunnere, men likevel imponerende, tapasbord hjemme hos deg selv.

Selv om sommerferien ved Middelhavet kanskje ikke blir som planlagt i år heller, skal det overraskende lite til å skape den gode feriestemningen hjemme. I hvert fall hvis det står tapas på menyen!

Å lage et imponerende og smakfullt tapasbord er hverken vanskelig eller tidskrevende, og det passer like godt inne som ute på terrassen. Usunt er det heller ikke, i hvert fall ikke hvis du følger disse enkle tipsene:

Tips 1 – God olivenolje

God olivenolje er alfa omega når det er snakk om tapas, og en svært allsidig råvare som passer til det meste. Ikke bare kan olivenolje brukes som topping på for eksempel ristet brød eller salat, den kan også danne grunnlaget for en skikkelig god vinaigrette som passer perfekt til salaten!

Olivenolje er i tillegg en god kilde til det sunne, umettede fettet som kan bidra til å bryte ned det dårlige kolesterolet, og derfor er anbefalt som en del av kostrådene til Helsenorge.

Ybarra olivenolje helles på brød

Vi anbefaler å bruke Ybarra original olivenolje til tapasen. I tillegg til å være en autentisk spansk olivenolje som passer utmerket til de klassiske tapassmakene, er Ybarra original laget på en måte som gjør at den både tåler steking og oppvarming. En olivenolje med mange bruksområder, med andre ord.

Tips 2 – Litt lettere spekeskinke

Spekemat er en viktig bestanddel av et hvert tapasbord, og kan brukes på mange forskjellige måter. Server spekeskinke som en egen tapasrett, bruk det som topping på godt brød eller server det sammen med frisk frukt eller bær og vinaigrette.

Lev Litt Lettere Spekeskinke sammen med jordbær og vinaigrette

Ønsker du å gjøre tapasbordet litt sunnere, kan vi anbefale Lev Litt lettere spekeskinke fra Grilstad. Denne er rik på protein og har et lavere innhold av fett og salt enn lignende produkter - uten at det går på bekostning av smaken.

Tips 3 – Velg litt sunnere tapasretter

Å lage litt sunnere, men likefullt smakfulle, tapasretter, er enklere enn du tror. Her har vi samlet våre seks favoritter:

Tips 4 – Gi plass til frukt og grønt

Frukt og grønt er alltid viktig, men det finnes knapt en anledning hvor det passer bedre enn når det står tapas på menyen. Server tomater, druer eller jordbær som egne retter, lag friske salater med rødløk og tomater som base eller grill grønnsaker og server dem sammen med en smakfull dressing. Mulighetene er mange!

Fristende salat med rødløk, tomater og grønne oliven.

Tips 5 – Skap variasjon med mange enkle småretter

Å skape et mangfold på tapasbordet kan kanskje høres overveldende ut, men det er enklere enn du tror! Kjøp ulike typer tapasoliven og server dem i skåler med tannpirkere. Spansk alioli fra Ybarra kan også kjøpes ferdig i din lokale KIWI-butikk, og det samme kan godt landbrød, spekeskinke og gode oster. Det skal overraskende lite til å dekke et fullverdig og godt tapasbord, tilnærmet uten innsats.

Tapasoliven fra Ybarra.