Støtt Kirkens Bymisjon når du handler hos KIWI

Slik kan du bidra til et varmere samfunn

Kjøper du et hygiene- eller vaskeprodukt fra Define, Lano, JIF, OMO eller Comfort, vil 2,50 kroner gå uavkortet til det viktige arbeidet til Kirkens Bymisjon. Donasjonen vil sikre mat og gode møteplasser for mange som trenger det fremover.

Kirkens Bymisjon vil at alle mennesker i byen skal erfare respekt, rettferdighet og omsorg. Det vil vi også! Derfor setter vi for fjerde år på rad i gang kampanjen “Et varmere samfunn” sammen med Orkla Home & Personal Care og Kirkens Bymisjon.

Økt behov for hjelp

Behovet for mathjelp er større enn noensinne, det viser nye tall som kom forrige uke. Det samme viser en Fafo-rapport om som kom ut tidligere i år. Her kom det frem at én av fire har som har oppsøkt matutdelinger, har gjort det for første gang det siste året.

– Vi må alle ta ansvar for et varmere samfunn, sier Joakim Villa Aarseth, forretningssjef i Orkla Home & Personal Care. 

Gjennom kampanjen «Et varmere samfunn» vil KIWI-kunder over hele landet være med å støtte en god sak hver gang de kjøper hygiene- og vaskeprodukter fra Orkla Home & Personal Care i september. For hvert solgte produkt fra Define, Lano, JIF, OMO eller Comfort, vil 2,50 kroner gå uavkortet til arbeidet til Kirkens Bymisjon. Kampanjen varer til 24. september. 

Kirkens_Bymisjon_Artikkelbilde-1.jpg

Økte med 100 000 for andre år på rad

I løpet av de siste tre årene har Orkla Home & Personal Care samlet inn hele 2,4 millioner kroner til Kirkens Bymisjons viktige arbeid rundt omkring i hele Norge. Pengene har bidratt til å gjøre hverdagen bedre for familier, enslige og barn i vanskelige livssituasjoner. 

– De store donasjonene fra KIWI og Orklas kampanje har sikret mat og gode møteplasser for mange som trenger det, sier seniorrådgiver Ragnhild Hærem Østmo i Kirkens Bymisjon.

Hun forteller at pengene betyr mye for Kirkens Bymisjons arbeid.

– Det er helt fantastisk! Det hjelper oss å holde våre kafeer og møtesteder åpne, slik at mennesker som trenger det kan bli invitert inn et sted og føle seg velkommen, sett og verdsatt, sier hun.

I fjor høst kom det inn rundt 900 000 kroner. Siden kampanjen startet i 2020, har beløpet steget med 100 000 kroner hver kampanjeperiode. Målet er å sette nye rekorder også denne høsten.

Godt samarbeid

– KIWI har over lengre tid bidratt med mat til Kirkens Bymisjons serveringssteder. Kampanjen “Et varmere samfunn” er en ny måte å samarbeide på. Det er også spesielt fint at både kunder og Orkla kan være med på denne kampanjen som springer ut fra det langsiktige samarbeidet mellom Kiwi og Kirkens Bymisjon, sier driftsdirektør Vidar Jensen hos KIWI.

Han synes mye tyder på at kundene setter pris på å kunne støtte gjennom å kjøpe produkter.

– Samtidig har vi fått vise frem samarbeidet vi har med Kirkens Bymisjon, som vi er veldig stolte av. Det bidraget som kommer inn nå vil kunne bidra til å styrke Kirkens Bymisjon sitt arbeid på serveringssteder, og gjør at enda flere vil kunne få glede av maten der. Dette vil bidra til mange fine sammenkomster der folk kan møtes og bli sett, sier han.

Reduserer matsvinn

Samarbeidet mellom KIWI og Kirkens Bymisjon ble startet allerede i 2004, og i dag donerer mange KIWI-butikker over hele landet matvarer til lokale Kirkens Bymisjon-tiltak.

Dette bidrar både til at Kirkens Bymisjon kan servere flere tusen måltider i året, og til å redusere matsvinn i KIWI-butikkene. Matvarer som er i ferd med å gå ut på dato, blir nå hentet av frivillige og ansatte i Kirkens Bymisjon og serveres i deres kafeer. 

Dersom du ønsker å støtte Kirkens Bymisjon sitt arbeid, kan du lese mer her.