Du har nok fått med deg at nordmenn er ville etter norsk taco, men vet du egentlig hvorfor?
Det er ingen tvil om at nordmenn elsker taco. I tillegg til å ha fått sin helt egen ukedag, er den norske tacoen nesten blitt en like stor del av den norske folkesjela som femmila, 17. mai og gullrekka. Det er rett og slett blitt vår nye nasjonalrett, selv om fårikål fortsatt innehar den offisielle tittelen. Men hvordan ble vi egentlig så hekta på norsk taco?
La oss ta de helt grunnleggende spørsmålene om norsk taco først:
Norsk taco er en tilpasset variant av den meksikanske tacoen. Den norske versjonen er preget av tex-mex-stilen, som kombinerer meksikanske smaker med amerikansk påvirkning fra Texas. Typiske ingredienser i norsk taco er kjøttdeig med tacokrydder, tacoskjell eller tortillalefser, mais, salat, revet ost, tomat, agurk, rømme og salsa. Norsk taco er enkel å lage og lett å variere, og har blitt en fast del av norske ukemenyer, spesielt på "tacofredag".
Norsk taco kan inneholde en rekke forskjellige ingredienser, men de vanligste er kjøttdeig, revet ost, mais, salat, tomat, agurk, rømme og salsa. Mange eksperimenterer også med guacamole, jalapeños, bønner, kylling eller fisk som alternativer til kjøtt. Barnefamilier holder seg ofte til de mer tradisjonelle ingrediensene, mens andre prøver nye kombinasjoner for å gjøre tacoen hakket mer spennende.
Norsk taco kan være både sunt og mindre sunt, avhengig av hva du har i tortillaen. Bruk magert kjøtt, grove tortillalefser og masse grønnsaker for å gjøre måltidet enda mer næringsrikt og balansert. Du kan også gjøre den litt sunnere ved å bytte ut rømme med kesam eller lettrømme. I tillegg kan du bruke bønner i stedet for kjøtt for å lage en kjøttfri variant. Du kan også droppe ost og rømme helt, eller lage en tacosalat uten tortilla. Hemmeligheten bak en sunn taco ligger i balansen mellom ingrediensene.
Tacoen kom til Norge på 1960-tallet, da amerikanske oljearbeidere fra Texas begynte å jobbe i Stavanger. En lokal kjøpmann, Allert Middelthon, startet å importere tacoprodukter for å dekke etterspørselen fra amerikanerne, og derfra spredte tacoen seg raskt til resten av landet. Siden den gang har tacoen bare økt i popularitet, og på 1970-tallet ble tacoprodukter som de fra Old El Paso introdusert i norske dagligvarebutikker, noe som virkelig etablerte taco som en hverdagsrett.
Her er hele historien om hvordan nordmenn ble hekta på taco:
For å finne svaret, må vi tilbake til 1965. På denne tiden var det ikke så mye som en tacolefse å spore i Norge, men i vestlandsbyen Stavanger var noe i ferd med å skje. Letingen etter olje i Nordsjøen var i full gang, og dette medførte at flere oljearbeidere fra USA hadde tatt turen over til kystbyen.
Brorparten av amerikanerne som kom til Norge var fra Texas. Her var tacoen allerede blitt en veletablert del av husmannskosten, og en rett som hverken den norske fårikålen eller fiskebollene kunne hamle opp med. Savnet etter tacoen og andre amerikanske produkter begynte derfor kjapt å melde seg hos de nyinnflyttede amerikanerne, og dette gav den unge kjøpmannen Allert Middelthon en idé.
I 1965 jobbet den da 16 år gamle Middelthon i farens butikk i Stavanger sentrum. Etter amerikanernes inntog og en svipptur til London, begynte Middelthon å forhøre seg med konene til oljearbeiderne om hvilke produkter de savnet mest fra hjemlandet. Svaret var klinkende klart, og butikken begynte kjapt å importere varer som cornflakes, Pampers-bleier med parfyme, suppe på boks, barbeque-produkter og sist, men ikke minst: taco!
Deretter ballet det bare på seg. Tacoen ble enormt godt mottatt, og Middelthon begynte raskt å selge produktene videre til andre kjøpmenn i blant annet Oslo og Bærum. Etter 1968 fikk tacoen i tillegg et internasjonalt oppsving da Mexico arrangerte sommer-OL. Plutselig dukket det opp en rekke tacorestauranter på verdensbasis, og suksessen var et faktum.
Her hjemme dukket det også opp stadig flere importører av tacoprodukter, noe som blant annet førte til inntoget av en kjent og kjær folkefavoritt som fortsatt har et godt fotfeste i butikkhyllene - nemlig Old El Paso.
Old El Paso var opprinnelig en grønnsaksprodusent, som i 1950-årene begynte å spesialisere seg på hermetisert og tørket meksikansk mat. Da Old El Paso først kom til Norge i 1973, var det imidlertid tacoskjell, garbanzobønner, tostadas, tamales, enchiladas og tacosausen som stod i fokus, men etter hvert som årene gikk dukket det opp stadig flere produkter.
I løpet av årenes løp har tacoen utviklet seg mye i Norge, og produktutvalget blir stadig større. Vi har nå tilgang til alt fra autentiske maislefser, spennende sauser og et krydderutvalg vi tidligere bare kunne drømme om. Likevel sverger fortsatt mange av oss til en variant av den tacoen som ble introdusert i Stavanger i 1965, nemlig tex-mex-tacoen.
Tex-mex er på mange måter et kjærlighetsbarn mellom den klassiske tacoen fra Mexico og innflytelsen fra Texas. Det er her mange av de klassiske tacoingrediensene som tacoskjell, revet ost, tacokrydder med smak av spisskummin og den hermetiske maisen kommer fra. Det er også innenfor tex-mex-kategorien de kjente tacoproduktene til Old El Paso hovedsakelig befinner seg, og som utgjør det mange omtaler som den «norske» tacoen.
Noen vil kanskje rynke på nesen over begrepet «norsk» taco, men det er faktisk ikke så rart at retten fra den andre siden av verden nærmest kan kalles en norsk nasjonalrett. Ifølge tall fra Haugen-gruppen, som distribuerer Old El Paso i Norge, er nemlig Norge det landet i verden som spiser mest meksikansk mat per innbygger etter Mexico.
Det selges svimlende mengder tacoprodukter i norske butikker hver eneste uke, og vi får rett og slett ikke nok. Frukt.no kunne i 2020 fortelle at vi nordmenn spiser taco minst én gang i måneden, og 12 prosent av oss spiser det ukentlig.
I løpet av ett år utgjør dette enorme mengder lefser, krydderposer og kjøttdeig. For å sette det hele i perspektiv: hver eneste uke selger Old El Paso alene over 200 000 krydderpakker. Det utgjør over 10 600 000 millioner krydderpakker i året! I et land med over fem millioner innbyggere, sier det litt om hvor store mengder med taco vi konsumerer.
Men hvorfor er vi så glade i taco, spør du kanskje? Vel, det er det mange grunner til.
Christer Mikalsen, som er markedssjef for Old El Paso i Haugen-gruppen, mener at mye av suksessgrunnlaget til tacoen kommer fra det sosiale aspektet ved retten.
– For mange representerer tacoen et fint og fast samlingspunkt på fredagskvelden - nesten litt som gullrekka. Det er et sosialt måltid med ulike ingredienser som passer for alle, på tvers av aldersgrupper. Du finner alltid noe du liker. I tillegg har utvalget i butikkhylla blitt større med årene, så det finnes alltid noe nytt å utforske og nye favoritter dukker stadig opp, forteller Mikalsen.
Han påpeker i tillegg at mye av den sosiale suksessen til taco ligger i at de som spiser sammen deler på de ulike ingrediensene, og at retten i stor grad settes sammen under middagen. Å spise taco blir derfor noe man i mye større grad gjør aktivt, fremfor passivt.
– Når familien, venner eller kjærester sitter sammen og danderer hver sin taco og sender hverandre ingredienser på tvers av bordet, interagerer vi med hverandre på en helt annen måte enn vi gjør med andre retter. Det er rett og slett en mer sosial måte å spise på, sier han.
I tillegg til å være en naturlig delerett, er tacoen også kilden til mang en diskusjon rundt norske middagsbord. Mange har nemlig et nærmest religiøst forhold til hvilke ingredienser som hører hjemme i tacoen, og ikke minst hvilken rekkefølge de skal ligge i. En naturlig samtalestarter, med andre ord.