Reagerer du på frukt og grønt?

Pollenallergi kan gi deg reaksjoner på frukt og grønt

Mange med pollenallergi opplever at de også reagerer på flere typer frukt og grønnsaker.

Dette skyldes en såkalt kryssreaksjon mellom allergener i pollen og i rå frukt og grønnsaker.
Årsaken til at dette skjer, er at proteinene, som er de allergifremkallende stoffene i pollen, ligner på proteinene i noen typer mat.

Trangt i halsen

Noen pollenallergikere får kun reaksjoner på mat i pollensesongen, men det er også dem som kan få plager hele året.
De fleste får da symptomer i munn og svelg, som kløe, lett hevelse og opplevelse av at halsen blir tett når de spiser rå frukt eller grønnsaker.

Mange med pollenallergi opplever at de reagerer på flere typer frukt og grønnsaker.

Vanlig problem

Dette er langt fra noe uvanlig fenomen.
Rundt 70 prosent av alle bjørkepollenallergikere får reaksjon på en matvare, og da dreier det seg som oftest om nøtter, kiwi, rå gulrot, jordbær, eple, og pærer.
Mange reagerer også på andre stenfrukter som nektarin, kirsebær og moreller.

Gjelder ikke alt

Det anbefales at du holder deg unna matvarer du reagerer på, men det er ingen grunn til å holde seg unna frukt og grønt generelt.
De fleste reagerer på såkalte stenfrukter og det er uvanlig at melon, ananas, mango, druer, banan, sitrusfrukter, bringebær, rips og blåbær gir reaksjoner.
Tenk derfor gjennom hva du reagerer på før du utelukker noen matvarer fra kostholdet.

Så godt som alle med kryssallergi tåler frukt og grønt så lenge de er varmebehandlet, hermetisert, syltet eller i form av juice.

Tåler grønnsaker bedre

Undersøkelser viser også at du kan reagerer forskjellig på ulike typer epler.
Røde epler tåles som oftest bedre enn grønne, og skrelte epler tolereres bedre enn epler med skall.
Med unntak av rå gulrøtter gir grønnsaker også mindre reaksjon enn frukt, og du kan da gjerne spise mer grønnsaker på bekostning av frukt.

Drikk frukten

Det er også greit å merke seg at så godt som alle med kryssallergi tåler alle typer frukt og grønnsaker så lenge de er varmebehandlet, hermetisert, syltet eller i form av juice.
Et glass eplejuice kan for eksempel derfor godt erstatte eplet.