
– Butikkmedarbeidere har mye å være stolte av
For to år siden fortalte butikksjef Luc Tito (30) på KIWI Ingeberg i lokalavisa hvordan det var å fortelle folk på fest om hvor han jobber. – Jeg fikk overveldende positiv respons etter den saken, men jobben er fortsatt ikke ferdig, sier han.
Det var i forbindelse med en spørreundersøkelse Respons Analyse gjorde for KIWI at lokalavisa skrev om Luc, som da var butikksjef på KIWI Holsetgården på Hamar. Han fortalte blant annet følgende:
«Jeg har sittet på fest med folk fra BI, og da jeg sa jeg jobba i KIWI, så gikk de. En ble sittende igjen og var genuint interessert. Da jeg sa jeg var sjef, kom de andre tilbake.»
– Jeg har alltid følt at jobben min har blitt sett litt ned på. Jeg er utdannet barnehagelærer, men jobbet i KIWI ved siden av studiene. Da jeg begynte å vurdere seriøst å satse i KIWI, var det mange som reagerte. «Det er jo bare en jobb for folk som ikke kommer noen vei».
Han satset likevel, og det ga fort resultater: Han var 27 år da han ble butikksjef første gang, med ansvar for en personalgruppe på 18 mennesker og en omsetning på over 50 millioner kroner – sannsynligvis langt mer enn de fleste av BI-studentene han var på fest med den gangen. Nå har Luc gjort det til sin misjon å vise hva en KIWI-jobb egentlig er, og hvorfor alle i KIWI har all grunn til å være stolte av arbeidet sitt.
– Det er viktig for meg å vise frem hvor omfattende denne jobben er, uansett om man er butikkmedarbeider, frukt- og grøntansvarlig, butikksjef eller noe helt annet. Jeg har selv tenkt mitt om å havne i kassa og hatt de samme holdningene som mange av oss har vokst opp med. Men jeg fikk en skikkelig øyeåpner fra dag én på jobb, og skjønte at det er mye morsommere enn man tror.

Ambisiøst mål
Artikkelen om Luc i lokalavisa førte til massiv respons fra venner, familie og lokalsamfunnet. Alle positive. Det hender fortsatt at folk nevner det når de treffer ham.
– Jeg husker jeg fulgte spent med i kommentarfeltene da saken ble lagt ut og så at jeg fikk masse støtte. Folk kjenner meg igjen og husker fortsatt saken, selv om det er lenge siden. Men jeg synes ikke jobben med å løfte yrkesstatusen vår er helt ferdig ennå, selv om det var mange positive tilbakemeldinger den gangen.
På spørsmål om hva man har å være stolt av i dagligvareyrket, har han mye på hjertet.
– For min egen del er jeg veldig stolt av medarbeiderne mine og alle resultatene vi oppnår sammen. Jeg er stolt av arbeidet vårt med mennesker. Noen er nye ledertalenter vi satser ekstra på, andre er kanskje folk som vi hjelper inn i arbeidslivet. Jeg er stolt av at vi jobber hardt med å redusere matsvinn, samler inn penger til UNICEF og sponser mange sunne aktiviteter for barn og voksne i nærområdet vårt.
Like før påske hadde butikken litt for mange påskeegg. Da inviterte de 150 barnehagebarn til å fylle hvert sitt påskeegg med frukt og grønt – helt gratis.
Målet mitt er at alle som jobber på KIWI Ingeberg skal være like stolte av jobbene sine som jeg er, uansett hvilken stilling de har.
Det er ikke jeg alene som omsetter for en million i uka, eller som forsøker å gi alle kundene våre en litt bedre dag. Mine medarbeidere bør være stolte av kulturen de har skapt sammen, forholdet de har til kundene våre, alt de gjør for lokalsamfunnet og hvor bra butikken ser ut. Det beste jeg kan høre når jeg forteller hvor jeg jobber, er «åja, det er der det er så blide og hyggelige folk».
Og hvordan er det på fest i dag?
– Nå får jeg bare beskjed om at folk er lei av å høre hvor glad jeg er i jobben min.