KIWI PLUSS Sunnhetslotteri

Er panert fisk usunt?

Panert fisk er lett å like for både store og små, og den gode nyheten er at den kan være akkurat like sunn som annen fisk.

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser 300-450 gram ren fisk hver uke. Det tilsvarer to til tre fiskemiddager. 

Selv om de fleste er klar over helsegevinsten ved å spise fisk, er det nok mange som sliter litt med å nå dette målet. Noen syns kanskje det er vanskelig å sette sammen et sunt og godt fiskemåltid, mens andre velger bort fisken fordi den ikke faller i smak blant de minste rundt bordet.

Panert fisk er imidlertid ofte en enkel vei inn hos små eller store kresne ganer.

Bli med i KIWI PLUSS Sunnhetslotteri og vinn verdien av alle varene i handlevognen din! Slik deltar du

Panert fisk er like sunt

Panert fisk oppfattes ofte som mindre sunt enn ren fisk, men det stemmer ikke alltid.  

– Panert fisk teller også som fisk, men husk å velge de produktene med høyest fiskeinnhold. Fisken i disse matvarene er akkurat like sunn som annen fisk, forteller klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.  

Hvis du har kresne barn i hus, kan det å velge panert fisk være en fin måte å få i barnet fisk på og til å venne ham eller henne til fiskesmaken. 

Stek fisken i ovnen 

Et utvalg av fryste panerte produkter du får kjøpt hos KIWI.

Hvordan du tilbereder den, har imidlertid en større betydning. Panert fisk trekker til seg mye fett i pannen, og da gjelder det å velge de beste alternativene til steking.  

– Stek fisken i myk margarin eller rapsolje. Enda sunnere blir middagen hvis du legger fisken på et bakepapir og steker den i ovnen, tipser Sundfør.  

Vær også bevisst på hva slags tilbehør du velger. Serverer du pølsebrød med fiskepinner til barna får de i seg fisk, men middagen er likevel ikke spesielt sunn. 

– Med grønnsaker og kokte poteter kan fiskepinner derimot veldig gjerne telle som en av de anbefalte fiskemiddagene i uken, sier Sundfør. 

Paner fisken selv

Ferske panerte fiskeprodukter du får kjøpt i alle KIWI-butikker fra Lerøy: Pankopanert torskefilet, torskenuggets og torskepinner.

Hvis du vil sikre et ekstra høyt innhold av fisk, er det også mulig å lage den panerte fisken selv. Kjøp da fiskefilet etter eget ønske og paner denne. Lager du litt størrelse på fiskestykkene, blir det mye fisk og lite panering. 

– Husk at vi trenger både fet og mager fisk. Panert fisk lages som regel av hvit, mager fisk, som er en av våre viktigste kilder til jod, men vi trenger også fet fisk som laks og ørret. Den er rik på omega 3 og vitamin D, som det er lite av i andre matvarer, forteller Tine Sundfør. 

Både fet og mager fisk er rik på protein av god kvalitet, selen og B12-vitamin.

Det er for øvrig ingenting i veien for å også panere rød fisk! 

– Det er flott at det kommer nye produkter på markedet som gjør det lettere for oss å få i oss nok fisk. Fiskeinnholdet i nye produkter, både panert fisk og for eksempel fiskekaker, er ofte høyere enn det man så tidligere, sier hun. 

Frossen eller fersk?

Husk for øvrig å ikke se deg helt blind på innholdsfortegnelsen. Det at du velger et produkt fra fiskedisken til middagen er uansett en god start. 

– Og det at et produkt ikke inneholder 100 prosent fisk, betyr ikke at det som ikke er fisk er usunt. Et fiskeinnhold på 50-60 prosent er også bra, for helsegevinsten ved å spise fisk er uansett stor, har Sundfør tidligere uttalt til KIWI. 

Merk deg også at fryst fisk er akkurat like sunt som fersk fisk. Fisken er akkurat den samme selv om den er frossen, og alle næringsstoffer bevares under dypfrysing.