Alt til jul hos KIWI

5 tips til en sunnere og friskere julelunsj

Det er noe eget å komme til et bugnende bord fullt av mat som bare hører julen til. Her er tipsene til hvordan du også går fra bordet uten mageknip eller frukt og grønt-underskudd.

Når vi setter oss ned for å spise julelunsj, er kanskje ikke det at maten skal være sunn det vi tenker mest på.

Likevel er det gode muligheter for å faktisk innta et sunt måltid når den tradisjonelle julematen kommer på bordet. Her er klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundførs fem tips til hva som er lurt å velge når du står foran et bugnende lunsjbord fylt med fristelser: 

Klinisk ernæringsfysiolog Tine sundfør.1. Bytt ut loff med grovbrød

Faren for overspising er kanskje den største utfordringen ved julelunsjen. Med masse godt på bordet er det mye man vil smake på, så da gjelder det å bruke fornuft. Skal du for eksempel spise en hel brødskive med hvert pålegg du har lyst på, kan lunsjen ende med mageknip.

– Det verste er når nytelsen går over i magesmerter. Et smart tips er å dele brødskiven i fire deler i stedet for to. Brød kan du jo faktisk spise resten av året, påpeker klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Holder du litt igjen på brødskivene og er forsiktig med å ta på mye smør, remulade eller majones, kan du nyte mange forskjellige typer julepålegg.

– Tenk også over hva slags type brød du velger. Gjør som danskene og kombiner deilige julepålegg med godt rugbrød, foreslår hun.

2. Sunt med sild

– Julelunsjen er jo egentlig en ypperlig anledning til å spise sunt. Her finner du rene fiske- og kjøttprodukter, skalldyr og spennende sild. Sild er en fisk vi gjerne kan spise mer av hele året, både fordi det er sunt og fordi vi har så mye av det her i landet, sier hun.

Lager du selv i stand julelunsjen, anbefaler hun å være fantasifull når det gjelder tilbehøret. Potetsalat er en klassiker, men når den lages med både majones og rømme, inneholder den mye fett.

– Hva med å lage ovnsbakte potetbåter i stedet? Eller kanskje du kan lage potetsalaten slik de lager den i Frankrike, med sennep og olje.

Hjemmelaget karri- og eplesild er ikke bare godt på lunsjbordet, men også en fin julegave.

3. Husk salat og grønnsaker

Grønnsaker må til for å gjøre måltidet komplett – også når det er jul. På et lunsjbord hender det imidlertid at grønnsakene ender opp som kun pynt, og da er det de færreste som forsyner seg noe særlig av dem.

– Ovnsbakte grønnsaker er veldig godt, og kanskje litt annerledes enn de grønnsakene du serverer til vanlig. Ovnsbakt rødkål og rotgrønnsaker passer for eksempel perfekt på lunsjbordet, prøv deg også frem med rosenkål tilberedt i stekepannen toppet med ristede valnøtter. Det er min favoritt, avslører Tine Sundfør.

Hun anbefaler også å sette frem en bolle med salat.

– Da kan du selv og gjestene forsyne dere av salat som tilbehør i tillegg til for eksempel brød, sier hun. 

4. Spis med kniv og gaffel

For at måltidet skal vare lenger, og du skal få tid til å smake og nyte maten til det fulle, minner Sundfør om at det er viktig å spise sakte. Da kjenner du også når du begynner å bli mett.

– Bruk kniv og gaffel hele tiden. Det gjør det lettere å spise sakte, tipser hun. 

5. Nøtter og sjokolade 

Nøtter er et godt og mettende alternativ til tradisjonelle julekaker.

Etter maten er det kanskje tid for en kaffekopp og litt søtt. De tradisjonelle julekakene hentes gjerne frem, men klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør mener det kan være greit å tenke litt alternativt der også.

Nøtter og mørk sjokolade smaker veldig godt, og du kan enkelt lage en egen konfekt ved å dyppe nøtter i smeltet sjokolade og la det stivne. Det går også an å lage en god fruktsalat. Dette smaker godt og friskt etter julematen.

– Server fruktsalaten sammen med kransekake. Dette er en god kake basert på nøtter i stedet for hvetemel og smør, foreslår hun.